ÖDETS HAV

Jun 12th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Ödeets hav

Av Elisabet Nemert
Forum 2009

Efter fyra romaner som utspelar sig i sydliga länder – Bortom stjärnan (2002), Den vita liljan (2003), Rovfåglarnas tid (2005) och Vindarnas ö (2007) – har Elisabet Nemert nu återvänt till sitt hemland och författat en historisk kärleksroman som utspelar sig på Gotland (och Novgorod) vid tiden för Valdemar Atterdags brandskattning av Visby.

Nemert tycks ha viss förkärlek för 1300-tal. Tidigare har jag läst och avlyssnat hennes böcker med ett snett leende på läpparna, eftersom de djur som alltid haft en framträdande roll försetts med magiska egenskaper som jag aldrig träffat på hos några sentida varelser av samma slag. Dessutom har jag häpnat över hennes starka romankvinnors syn på tillvaron och männen, trots den avlägsna tid de verkat i. De tycks alla ha läst Feministiskt Initiativs partiprogram.

Även om man märker liknande tendenser i Ödets hav är metodiken mer nedtonad, vilket stärker trovärdigheten och ökar berättelsens inneboende spänning.

Hennes nya bok är en släktkrönika som berättar om rika och fattiga människor på den svenska ö som behärskades av Hansan. Elisabet Nemert skriver i en stil som påminner som Signe Björnbergs och det är väl därför hennes böcker sällan nämns på de stora tidningarnas kultursidor. Björnberg skrev under pseudonymen Sigge Stark och på grund av sina stora upplagor föraktades hon av etablissemanget trots att hon var en riktigt bra och inkännande skribent. Det erkännande hon fått har kommit postumt. Så blir det kanske också för Nemert.

Elisabet Nemert har förmågan att driva sina teser på ett lättflytande språk som kanske kan uppfattas som veckotidningssvenska. Dramaturgin i hennes berättelser är – liksom i de flesta bra historier – ofta byggd på konflikter mellan människor: pengar, kärlek och hat. Skillnaden mellan Nemerts och andras stilar är att hon ganska hastigt glider över ruskigheterna för att koncentrera sig på det som är gott inom människan eller snarare kvinnan. Ibland kan det kännas ganska befriande.

Elisabeth Nemert. Foto Sandra Quist

Elisabeth Nemert. Foto Sandra Quist