Apr 26th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Oanade konsekvenserAv Elizabeth George
A Banquet of Consequensies, 2015
Översatt av Hanna Axén och Annika H. Löfvendahl
Norstedts, 2016
ISBN 978-91-1-305964-8, 614 sidor

Elizabeth Georges romaner om polisparet Thomas Lynley och Barbara Havers är nästan framme vid tjoget fullt vid det här laget och igenkänningsfaktorn är hög och mönstret likaså: brott begås och innan lösningen till sist kan skönjas har vi fått träffa ett gäng njutbara personer, onda som någorlunda goda. Till de någorlunda goda måste man nog räkna kommissarie Lynley – en hyvens karl trots alla hans fina manér och utmärkta stamtavla – och hans assistent ur arbetarklassen, kriminalinspektör Havers – en envis, kedjerökande bulldog till polis.

Det mystiska fall som utreds här handlar om förgiftningar. Den kända feministiska författaren Clare Abbott dör hastigt och obegripligt på ett hotell i Cambridge och kort därefter återfinns hennes redaktör Rory Starham död inte långt från sitt hem. Det konstateras att båda kropparna innehåller samma dödliga ingredienser och misstankarna riktas initialt mot författarens assistent Caroline Goldacre som dock hävdar att det var hon som var måltavlan och att det kan höra ihop med hennes son Williams självmord.

Nu har det gått ett och ett halvt år sedan Lynleys älskade hustru mördades och han börjar så smått komma tillbaka och har inlett ett förhållande med veterinären Daidre – allt förberett i tidigare böcker. Georges förmåga att låta sina huvud- och bipersoner växa och förändras är en av denna långseries många förtjänster. Havers bekymmer i denna bok är att hon i en tidigare volym retade upp sin chef Isabelle Ardery så pass att hon riskerar förflyttning, något Lynley försöker förhindra genom att koppla in henne på förgiftningsfallen.

Mycket av Elizabeth Georges berättande bygger på hur bokens personer förhåller sig till varandra. Det talas mycket och personligheter slipas mot andra personligheter – inte minst relationen mellan Lynley och Havers – alltmedan huvudsaken – mordutredningen – stretar på. En sak de brottas med är att den familj de utreder är något av det mest dysfunktionella jag någonsin läst om, med en patologisk lögnare i centrum. Men är hon också en mördare?

Oanade konsekvenser är en av Elizabeth Georges bästa deckare jag läst på ett tag och det beror på det ämnet djupgående familjefejd och den storslagna bredden hos de inblandade personerna. Inte minst porträtteringen av Havers och hur Lynley förvandlas från kärleksobjekt till fadersgestalt är gripande.

Elizabeth George föddes i Ohio och växte upp i Kalifornien. Hon blev fil mag vid University of California och har dessutom examen i socialt arbete vid California State University. Nu är hon bosatt på Whidbey Island utanför Seattle i staten Washington. Hennes romaner om New Scotland Yard-utredarna Thomas Lynley och Barbara Havers har belönats med en mängd internationella priser och även filmatiserats för TV av brittiska BBC.

BARBRO LINDBORG

Elizabeth George

Elizabeth George. Foto Magnus Liam Karlsson