Nov 24th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till NyårskyssenAv Nora Roberts
The Perfect Hope, 2012
Översatt av Tove Janson Borglund
Albert Bonniers, 2014
ISBN 978-91-0-01§3132-6, 315 sidor

Nora Roberts trilogi om värdshuset i staden Boonsboro avslutas med Nyårskyssen och i likhet med hennes övriga trilogier ingår samma personer i handlingarna men huvudgestalterna skiftar. Här är huvudpersonerna värdshusföreståndarinnan Hope Beaumont som verkligen älskar livet, sitt arbete och i någon mån Ryder Montgomery som är den äldste av de tre bröder som hjälper henne att rusta upp den gamla samlingpunkten. Han är en attraktiv man men samtidigt verkar han vara en tvär och envis typ som med jämna mellanrum uppträder förvånansvärt omtänksamt.

Nora RobertsDet handlar alltså om romantik, en liten dos otrohet, ett husspöke, affärer och relationer som i stort sett styrs av amerikansk mentalitet.  Nora Roberts sätt att skriva är enkelt och effektivt med den lilla touche av sentimentalitet och kvicka dialoger som gör läsaren lagom varm inombords i väntan på det oundvikligt lyckliga och överslätande slutet. Men, som det brukar sägas, det är resan som är huvudsaken, inte slutdestinationen. Man bör alltså inte förundras över att Nora Roberts av tidningen The New Yorker fått epitetet “USA:s favoritromanförfattare”.

Hon föddes 1950, har gett ut mer än 200 böcker och har sålt över 400 miljoner exemplar enbart i USA. De kommer ut i 34 länder och i lilla Sverige ligger försäljningssiffrorna på cirka tre miljoner. Hon skriver inte enbart underhållande romantik utan ger också ut science fictionartade spänningsromaner under pseudonymen J.D. Robb.

LENA JEPPSSON