NU RASAR DIKTATURERNA Per Wahlöö och vägen till den nya kriminalromanen

Nov 2nd, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Nu rasar diktaturernaAv Per Hellgren
Universus Academic Press, 2015
ISBN 978-91-87439-22-3, 332 sidor

I år har det gått 40 år sedan vi fick dödsbudet om författaren Per Wahlöö som var ena hälften av deckarparet Sjöwall–Wahlöö. Dessutom har det gått ett helt halvsekel sedan romanen Roseanna, den första boken om kommissarie Martin Beck kom ut och förändrade det svenska deckarlandskapet och kom att inspirera kriminalförfattare i både Sverige och många delar av resten av världen.

Per HellgrenOm denne Per Wahlöö har hans namne Hellgren skrivit en insiktsfull och beundrande biografisk bok där tyngdpunkten ligger på Wahlöös journalistik och tidiga författarskap som inbegriper politiska thrillers (ofta med Spanien som spelplats) och science fictionromaner. Långt innan boken kom ut berättade Hellgren i Dast om intentionerna med boken. Det blev en intressant redogörelse av svensk samhällshistoria, ofta ur det vänsterperspektiv som Wahlöö omhuldade, och naturligtvis intressant för dem som vill veta bakgrunden till de tio kriminalromaner som kom ut åren 1965–75. om poliskollektivet där Martin Beck blev centralgestalt. De blev banbrytande procedurskildringar i föregångaren Ed McBains (Evan Hunter) andra, men ändå helt annorlunda genom placeringen i den svenska myllan.

Per Wahlöö föddes den 5 augusti 1926 i halländska Tölö, numera en del av Kungsbacka, i det som karaktäriserades som ett borgerligt hem vars åsikter han omhuldade, och han växte upp i Lund. Efter studenten blev han journalist på Sydsvenska Dagbladet Snällposten, senare på Kvällsposten, via frilansarbete kom han till Veckorevyn och Folket i Bild/FiB-aktuellt innan han blev författare. Eftersom han tillhörde den generation som föddes under mellankrigstiden kom han, som så många andra, med tiden att stå upp mot kolonialism, fascism och kapitalism. Vänsterradikal brukar det kallas. Men han var inte statisk. Gång på gång ändrade han åsikt men inte när det gällde avskyn mot diktaturer och diktatorer som hos honom personifierades av Francisco Franco. När 60-talet grydde var han glödande kommunist.

I sina tidigare romaner var Wahlöö radikal och samhällskritisk, något som följde med när han tillsammans med Maj Sjöwall skrev den tjänstemannadekalogi som kom att gå under samlingsrubriken ”Roman om ett brott”. Att detta skulle ge världsberömmelse och inspirera till ”det svenska deckarundret” kunde han knappast förutse.
Per Hellgren har skrivit en bok som är lätt att ta till sig. Beskrivningen av Per Wahlöös liv och gärning förtäljer om ömsom vin, ömsom vatten. Inte minst vin. Både Nu rasar diktaturerna och Wahlöös texter sätter tid och politik i ett sammanhang.

Per Hellgren, född 1974, författare och journalist på tidningen Folket i Eskilstuna. Han har tidigare skrivit dokumentärromanen Pojken i gruvan (2009) och reportageboken Stridsbok från Thomasbadet (2007). Nu rasar diktaturerna bygger till stora delar på studier gjorda vid Södertörns högskola åren 2011–2013.

Taggar: ,