NU GÅR JAG GENOM KLIPPAN Av Rolf Christerson

Jan 24th, 2008 | By | Category: 2007-4, Recension

Bokförlaget Siljan 2006
För att kunna ”tänka” har han protagonisten flytt förmyndarmentaliteten och samhället, blir en obskyr figur och odlar sin fallenhet för att vara kuf. Så långt är allt entydigt med romanen, sedan blir den lika märkligt ett filosofiskt efterspel om ensamhetens villkor, om människans flykt i sig själv, men lika väl skrivet på ett mycket starkt sätt i tappning av ren psykologisk thriller, här som läsaren vill undra vad han gjort, går minnesblickar, drömmar, avsky och verkliga händelser i en korsbefruktning, eller spelas det skickligt mot varandra i en lek av genrer, frågan blir lika mycket vad som händer med texten som med handlingen.

Det blir tillika i en inramning av naturbilder i Faluns djupare skogar. Christerson visar också att man med små obetydliga repliker och ett panorama begränsat till nästan enbart psykologin renodlat framom hela utspelet av brott(et), kan få en minst lika effektiv thriller än där händelser avlöser ständigt med nytt. Möjligen kan man av kritik framföra att boken får vissa problem med att ständigt låta hålla läslusten kvar och lågan uppe, kan bli lite för mycket tyckande kring protagonistens tänkande, eller blir för högljutt, att det läggs onödigt mycket röst i samhällsengagerande frågor, då som roman riskerar bli ett debattinlägg, i motsvarande som den genast är mindre spännande som den bok som må föra en någonstans man inte vet riktigt vart av protagonistens märkliga egotripp.

STEFAN HAMMARÉN

Taggar: ,