NOVELLER FÖR ALL VÄRLDENS BARN

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Red. Ulf Örnkloo
Informationsförlaget, Stockholm 2005
I samverkan med Radiohjälpen

Detta är andra årgången av ett initiativ efter en idé av Mats Söderlund. Jag missade första årgången. Bortsett från att författarna ställer upp ideellt, så framgår det inte mera exakt på vad sätt världens barn har nytta av dessa noveller, men min uppgift är att anmäla samlingen. Vi får 17 noveller av lika många författare. En skröna varje kväll i två veckor och tre dagar. Årets tema är SPÄNNING

1. Maria Kuchens För tidig död är en kriminell horror där läsaren själv får tänka sig slutet.

2. Sveriges låsta-rum-specialist nummer 1, Jan Ekström bidrar med Räven, föga spännande men i gengäld försedd med en klurig knorr.

3. Åke Edwardson bygger skickligt upp spänningen till det obehagliga crescendot i Aldrig i verkligheten.

4. Anna Jansson är massör, hennes novell är helt lysande genomförd, men vem vågar underkasta sig hennes känsliga fingrar efter att ha läst Jag känner din hud?

5. Björn Hellbergs Alla kan ha fel är ett riktigt servess på invandrarpolitrukernas planhalva.

6. Pistolindiciet i Peter Gissys utmärkta Det förflutna hinner alltid ifatt påminner om en detalj som i levande livet fortfarande ifrågasätter Ivar Kreugers självmord i Paris.

7. Karin Wahlbergs Bukmuskelmetoden står vidöppen för tolkning. Närmast till hands är att Lillemor tog livet av mamman, men helt säker är jag inte.

8. I finstämda Mannen vid fönstret arbetar Johan Wopenka fram handlingen så varken huvudpersonen eller läsaren vet in eller ut.

9. Att Jan-Olof Ekholm har beundransvärd schwung i karakteriseringen av en skitstövel visar Fredag med Robinson. En novell där förövaren åker fast dessutom.

10. Helene Turstens Hennes steg löper efter förutsägbara spår till det allt annat än förutsägbara slutet. Mycket välgjord!

11. Jag tyckte mig känna igen Dick Harrisons Den sorgliga historien och den är i sammanhanget originell.

Utan att vara särskilt spännande, men förvisso intressant, återberättar han nämligen den sanna historien från 1700-talet om Granville Sharp som räddade slaven Jonathan Strong. Det är ingen novell, snarare en featurs, artikel av den typ Levande Livet och Lektyr ofta hade på 1940-talet.

12. Camilla Läckbergs En riktigt jävlig dag är en liten psykologisk pärla.

13. Mångsidige Jan Sigurds Oraklet är jävligt rolig men spännande? Nix.

14. Tove Klackenberg kör med otäck rivstart i Änglabarnet och kör i högsta otäckhetsfart på slutet. Riktig rysansvärd.

15. Kjell E. Genbergs frikyrkosadister har sannerligen synnerligen kalla kårar-potential i Den ogudaktiga statyn.

16. Catharina Kjellbergs Dödens ö tecknar en obehaglig människa, som inte drar sig. Här liksom i många av dessa historier går förövaren fri.

17. Processen av K(afka?) Arne Blom avrundar samlingen med en originell berättelse i dramatiserad form, tillika tänkt som en evighetsslinga i stil med Sartres Inför lyckta dörrar. Kan enkelt iscensättas.

Sammanfattningsvis. Det är tydligen ute med krim där brottslingen åker fast. Glöm detektering. Intresset fixeras i de flesta av dessa noveller på hur gärningar utförs, men mördarna går fria. Så är det inte heller frågan om deckare utan temat är SPÄNNING, ett brett ämne. Ändå håller sig författarna innanför krimgenren, vilket kan bero på att de hämtats ur deckaretablissemanget. Inget fel i sig, men ämnet är bredare. Bortsett från Camilla Läckberg, 31 år, tillhör antologins medarbetare ett äldre åldersskikt. Jag ska recensera och inte klaga över det som inte finns med i en bok. Men jag vill ändå påpeka med sikte på framtiden att det finns en rad unga kvinnor och män, som visserligen publiceras då och då, men som inte uppmärksammas efter förtjänst. Vilken vuxenförfattare i dag skriver en så laddad stämningsnovell som Johan Theorins Södergatans östra trottoar eller en sådan kuslig historia som Henrik Larssons Bästsäljaren? Skulle vara Anna Jansson (f. 1958) då.

BERTIL FALK

Taggar:

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22