NORRLANDS SVÅRMOD Roman om ett försvinnande

Oct 4th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Norrlands svårmodAv Thérese Söderlind
Wahlström & Widstrand 2010

Det här är faktiskt en riktigt givande debut.

Den handlar om det nya litterära landskapets oftast förekommande centralgestalt: en ung kvinna i tonåren med ambivalenta känslor inför den egna sexualiteten, en gestalt mellan barn och vuxen som blir utnyttjad på ett eller annat sätt och måste kämpa för att hitta sin identitet.

Therése Söderlind har med Norrlands svårmod åstadkommit ett ambitiöst verk. Den utspelas på flera plan. I nutid möter vi huvudpersonen 23-åriga Anna sedan hon flyttat till Stockholm för att studera litteraturvetenskap vid universitetet. Minnena från barndomen har utvecklats till något av ett trauma. Hon har ångest och tvångstankar, har svårt att vara ensam. Kärlek är för henne mest hårdfört könsumgänge.

Thérese SöderlindI dåtid beskrivs hennes tidiga år då hon levde ett stökigt men kärleksfullt liv tillsammans med far, mor och två äldre bröder i en bondgård i byn Ringarkläppen nära Docksta vid Höga Kusten. Hennes storebror Charlie försvinner spårlöst under älgjakten och därmed påbörjas familjens sönderfall.

Sju år gammal flyttar hon till sin moster Erika i Härnösand och sex år senare blir hon villigt förförd av en kyrklig ungdomsledare, betydligt äldre än henne och en man som ligger bakom mycket av hennes känsla av förnedring. Det är de gåtfulla händelserna i Ringarkläppen och Härnösand som upptar hennes tankar, som driver hennes handlingar. Till sist kan hon inte hålla sitt förflutna på avstånd utan återvänder till Ångermanland.

Tanken bakom berättelsen är god, Söderlinds sätt att gestalta Anna är inkännande och naturskildringarna med dess norrländska dofter är suggestivt beskrivna. Men efter ett tag känns det som om författarens ambitioner blivit alltför stora. Hon berättar för mycket, har missat var en scen ska sluta. Om hon fått lite vägledning av en sträng förlagsredaktör med blåpenna och insikten om att ”less is more” skulle romanen ha blivit betydligt mer spännande.

HELGA LINDH