NORR OM PARADISET

Nov 16th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Norr om paradisetAv Thomas Engström
Albert Bonniers, 2015
ISBN 978-91-0-015102-7, 301 sidor

Efter väster och söder är det nu dags för den poetiskt bildspråksrike författaren Thomas Engström att låta sin spritsugne och knarkande före detta Stasiagent och amerikanske spion Ludwig Licht dra mot norr i just USA där tövädret gentemot Kuba just börjat verka. I denna berättelse har han öppnat en bar i Miami, men den tycks inte löna sig bättre än den kneipe han ägde i Berlin. Detta kan bero på att han själv dricker upp det han borde sälja. Ett par bilbomber spränger ledande antikommunistiska kubaner i luften och CIA ser till att Licht blir delaktig i utredningen. Den tycks leda bakåt i tiden till den tid då Kuba i Sovjets ledband verkligen oroade USA.

Det har blivit en roman om den spegelvärld som spionbranschen utgör, man vet aldrig vem som blåser vem på konfekten i en alltmer vindlande och invecklad intrig där, märkligt nog, vår alkoholiserade och inte längre så vitale 57-årige hjälte får agera duglig kommandosoldat. Samtidigt tycks han inte veta vem han egentligen är anställd av, något som blir problematiskt. Emellanåt känns det som berättelsen kärvar och då kommer Raymond Chandlers råd in i bilen: för in en beväpnad person så rullar handlingen lättare vidare.

Om jag inte blir så där riktigt imponerad av handlingen, trots alla makalösa datorers kraft och höghastighetsgevärens sprängverkan finns det annat som är lätt att gilla. Engströms förmåga att beskriva livet i både Kubas huvudstad Havanna och det myllrande livet i Miami är mer än godkänd. Och de politiskt betingade slutsatserna om den kubanska revanschismen och CIA:s inblandning i den amerikanska utrikespolitiken skildras också med viss journalistisk skärpa. I övrigt är boken mycket litterärt skriven, bortsett från de oneliners och putslustigheter som förekommer.

Ludwig har det inte lätt i Floridas träsk och längtar kanske tillbaka till det Europa där karriären började. Det finns hopp om det eftersom nu bara öster återstår av väderstrecken.

Juristen Thomas Engström (född 1975) är van vid priser. Svenska Deckarakademin utsåg honom till Årets debutant för boken Väster om friheten (2013) och uppföljaren Söder om helvetet nominerades till priset Årets deckare.

KARL HJELM

Thomas Engström

Thomas Engström. Foto Mathias Blom