Oct 21st, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till NormalAv Graeme Cameron
Normal, 2015
Översatt av Wiveka Sunding–Hörnell
Harper Collins, 2015
ISBN 978-91-640-8094-3, 316 sidor

I mer än trettio år har seriemördare varit stapelvara i västvärldens deckare. När de inte är vanliga sexualförbrytare brukar de beskrivas som besatta av olika slags symbolik, numerologi eller andra konstigheter som de jagande och utredande kriminalpoliserna måste klura ut essensen av för att i slutkapitlet, ofta med stort besvär, fånga in eller döda boven. Cameron har också en namnlös brittisk seriemördare som huvudperson och berättare i Normal men efter att från början verkar passa in i stereotypen som en organiserad sådan. Amerikanska FBI:s experter delar upp seriemördare i termer av oorganiserade och organiserade, där de förstnämnda är slarviga och de övriga noggranna och beräknande.

Graeme CameronCameron tar fram ytterligare en kategori – den förmänskligade seriemördaren, en man som är normal i allas ögon. Hans hus är fint och trädgården är välskött, han har ett arbete som han sköter och när han kommer hem vinkar han glatt till grannarna. Men han handlar hem rätt mycket käk men är inget matvrak. Livsmedlen är till för en kvinna som han håller fången i en bur i källaren. Hon är inte den första av hans fångar, är 18 år och heter Sarah Abbott. Hans intresse för henne är speciellt men han umgås även med andra kvinnor på ett helt naturligt sätt och råkar bli kär i en av dem, en expedit i matvaruaffären.

Till att börja med är det lätt att sugas in i historien men författaren har inte gjort det lätt för sig. Hur identifierar man sig med en namnlös berättare som aldrig beskrivs och som endast förtäljer om omgivningen på ett rätt vagt sätt samtidigt som man får veta vad han gör. Visst, men får en hel del kunskap om hans tankevärld. Han är till en del charmig, men givetvis empatilös. Normaliteten är en skärm att gömma sig bakom, om han inte haft den skulle han snart vara avslöjad och gripen.

Detta åsido: historien är väl berättad och innehåller en hel del mycket snart humor. Kärleken tycks initiera en hel del sådan. När han drabbas förvandlas han från en person som lyckats mörda ett antal kvinnor utan att dra misstankar till sig till en man som är något av en katastrof som seriemördare. Han glömmer att begrava offer och han råkar in i flera farliga situationer. Det är bara turen och den lokala polisens klantighet som gör att han förblir på fri fot.

Vad är det som driver honom att begå sina brott? Det finns antydningar, men jag blir ändå inte riktigt klok på psykologin bakom.

Men om man godtar förutsättningarna, och det våld som alltid förekommer i böcker om män av detta slag, är det vilsam läsning. Språket flyter lätt, historien är originell och emellanåt finner man sig, förskräckligt nog, heja på huvudpersonen. Dessutom är en del av kvinnoporträtten mycket spännande och precisa. Och den sista tredjedelen av boken är verkligen något av en nattsvart komedi.

Graeme Cameron är bosatt i engelska Norfolk. Normal är hans litterära debut.

KARL HJELM