NOLLPUNKTEN

Mar 20th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till NollpunktenAv KG Johansson
Molnfritt förlag, 2019
ISBN 978-91-88609-10-6

På omslaget möts du av många roliga referenser till populärkulturens ikoner: Crowley, Keith Moon, The Beatles, The Doors, Skotsk whisky och Neil Young. ”Sex, drugs and rock & roll”.

Den här boken är dock ”too much” för min del, eller så har jag blivit för gammal. Redan på sidan ett nämner KG Charles Bukowski. Charles Bukowskis andedräkt och Kerouacs ande förföljer mig genom boken. Bokens hjälte Ante berättar om minnen och drömmar. Det är skitiga, bakfulla, rökiga och stökiga berättelser kryddade med många referenser till populärkulturen – en guldgruva för de som är intresserade av 60–70-talsmusik – och ett minnesverk över den tidens kvinnosyn.

Rekommenderas till ungdomar som drömmer om att rocka loss, förändra världen och bilda band. ”Så här blir det när en åldrande rockhjälte gör ett bokslut” vill man säga till de med en grinig röst. Ni som inte läst Bukowski, tidig Lundell och missat vinylåldern kan få en reel dos av allt ni missat. En resa till Mickes vinyl eller Record Hunter rekommenderas efter genomläsningen!

Boken är en fortsättning på KGs Rock and Roll från 2012 som fått en fin recension av självaste Kjell E Genberg . Båda böckerna är en intressant tidsresa genom rockhistoria ur norrbottniskt perspektiv. Jag vågar gissa att ”rock n roll”-boken är finurligt placerat som ett skivomslag bland alla vintage vinylskivor på framsidan. Båda böcker använder gemener i titlar.

Jag är ett stort fan av KG Johanssons romaner, och kan tipsa om hans fina dystopiska novell som publicerades i antologi Malmö 2048.

ANDRÉ LOUTCHKO

KG Johansson