Sep 5th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till NixAv Nathan Hill
The Nix, 2016
Översatt av Peter Samuelsson
Brombergs Förlag, 2017
ISBN 978-91-7337-730-0, 688 sidor

Denna bok – förtjänstfullt översatt till svenska av Peter Samuelsson – har blivit något av en mediesensation på andra sidan pölen. Mellan pärmarna hittar man en intrikat och mustigt mångsidig berättelse om amerikansk politisk historia, seder och oseder, militära misslyckanden som är skriven med både patos och humor och så övergripande att man under läsningen för den engelske giganten Charles Dickens i tankarna. I USA har recensenter jämfört den med verk av John Irving (som i sin tur också nämnt Dickens eftersom han vet att det finns utländska författare) och Don De Lillo. Ändå är den författad av debutanten Nathan Hill.

Nathan HillTiteln låter lite underlig så läsaren bör veta att en Nix är ett väsen ur folktron. I Norge menar man att det är en vit häst som stjäl barn. Hill har förvandlat fenomenet till en känsla – något som man älskar obevekligt kommer att försvinna och lämna ett oläkt sår efter sig. Hills nix är författaren och professorn Samuels mor Faye Andresen-Andersson, en kvinna som Samuel saknat sedan barndomen i det välbärgade hemmet i förorten. En dag ser han henne i TV och på alla löpsedlar hon angripit guvernör Sheldon Packer med en handfull grus och skadat honom. Ett politiskt attentat som skickar chockvågor genom nationen och splittrar landet än mer. Tidningarna frossar i hennes identitet och hippiebakgrund och Samuel bestämmer sig för att ta reda på varför hon övergav honom. Han börjar med åren innan hon övergav familjen, den tid hon tillbringade som problemtyngd ungdom i Iowa och minns hennes varningar om fenomenet Nix samtidigt som han manar fram minnena av vänner från barndomen. Somliga har livet inte farit väl fram med.

Pressen har sin åsikt klar om kvinnan som sitter häktad i Chicago men Samuel tvivlar på att det är så det ligger till. Han bestämmer sig för att ta reda på vad som är sant och vad som är osant och beger sig i en resa i tid och rum. I rummet reser han till New York och ända till Norge för att uppdaga de hemligheter som familjen fått lida under. I tiden backar han till det demokratiska konventet i Chicago 1968 som drabbades av oenighet inomhus och kravaller och polisbrutalitet utomhus. Det han får veta omformar honom själv och synen på ett USA i omvälvning, kärleksfullt och ärligt gestaltat med det demokratiska konventet 1968 och det republikanska 2004 som ett par mot- och medpoler.  Hill delger oss ett svepande och vindlande panorama om en amerikansk uppväxt som innehåller det mesta från politiska iakttagelser till underhållande åsikter om landets syn på kultur av olika slag, allt förmedlat i ett behagligt tempo. Inte bara underhållande – en del episoder är sataniskt roliga.

Det är inte så ofta jag önskar att en bok jag anmält blir läst av alla. Men det är inte heller så ofta man träffar på en roman av denna kaliber. Somliga kapitel känns som romaner i sig men vävs in i den stora berättelsen på ett övertygande sätt. Inga klagomål? Kanske. Det finns ett avsnitt om sadomasokistiskt sex som nästan fick det att vända sig i min mage. Men det är lappri i en bok som är nästan 700 sidor lång.

Nathan Hill är 47 år gammal och född i Iowa men uppväxt på många platser i USA. Denna lärare bor nu i Naples, Florida. Han är docent i engelska och har undervisat i litteratur och kreativt skrivande vid University of St Thomas i St. Paul, Minnesota. Därifrån är han tjänstledig för att kunna fokusera på sitt skrivande. Det sägs att det tog hon hela tio år att skriva Nix.

Taggar: , , , , , , , , ,