Nov 18th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till Nio nätter

Av Bernardo Carvalho
Nove noites 2002
Översatt av Örjan Sjögren
Atlas 2008

År 1939 begick den 27-årige relativt okände amerikanske antropologen Buell Quain självmord i en avlägsen indianby långt inne i Brasilien.

Det är om den personen, hans undersökningar, rädslor och sista tid som den brasilianske författaren Bernardo Carvalho har skrivit Nio nätter som är en dokumentärroman om en ickekändis. Författarens intresse för sin döde huvudperson tarvar en förklaring. Quain utförde sitt arbete djupt inne i Mato Grosso, där det bara fanns trumaiindianer under den tidiga delen av 1900-talet. Där hade Carvalhos far ganska billigt köpt ett stort landområde av den brasilianska staten och Bernardo fick följa med honom när han granskade sina ägor. Han fotograferades tillsammans med ursprungsinvånarna och ett sådant foto pryder också bokomslaget, där han sex år gammal står hand i hand med en muskulös indian.

bernardo cavalho

Som i så många dokumentärromaner bottnar intrigen i att författaren egentligen söker efter sig själv. Vanliga existensiella frågor blandas med en mental uppgörelse med den alkoholiserade fadern som innan han till sist avled i Creutzfeld-Jacobs sjukdom närmast försökte slå rekord i häradsbetäckeri.

Man kan få associationer till förlagan till filmen Apocalypse now, Joseph Conrads kortroman Mörkrets hjärta (Heart of Darkness, som bok 1902 efter att tidigare publicerats som tredelad följetong i tidskriften Blackwood’s Magazine 1899).

Det har blivit en bok om skam och förnedring, oftast med sexuella förtecken. Quain känner sig misslyckad och hans känslor förmedlas till Bernardo Carvalho som i sökandet efter sin egen själ finner att han saknar kärna. Quain kunde inte begripa sig på – eller ens tycka om – de indianer som han studerade. De var livrädda för nästan allting och så få att han ansåg dem vara utrotningshotade. Fast vissa dög ju att ligga med.

Carvalho reser till samma plats och de ceremonier han deltar i beskrivs som en fars. Jag får en igenkännandekänsla. Något liknande, fast inte alldeles lika och mer respektfullt, läste jag som ung pojke i Vildarna finns i väst, en bok av Eric Lundqvist som kom ut 1951.

Nio nätter är en mycket läsvärd bok, inte minst för att den beskriver och i viss mån ifrågasätter en brasiliansk minoritet som sällan blir synad – inte ens fotograferad från skyn och påstådd vara okänd. Carvalho (född 1960) har lyckats förmedla detta, med framgång kan man påstå eftersom denna bok fått betydelsefulla priser och översatts till flera språk. På svenska finns han tidigare med den korta romanen Tranan (Medo de Sade).