NIMITZ CLASS

Dec 28th, 2008 | By | Category: 1998-4, Recension

Av Patrick Robinson
Nimitz Class 1997
Översatt av Gösta Zetterlund
Forum 1998

Ett som osänkbart ansett amerikanskt hangarfartyg, omgivet av sin skyddsskärm av spaningsflyg och eskortfartyg, beväpnat till tänderna, inklusive kärnvapen, stävar fram på Indiska oceanen, i sin ständiga patrullering, ”för världsfreden”. I nästa ögonblick är kolossen försvunnen, utplånad med 6 000 mans besättning: kvar bara ett radioaktivt undervattensmoln. Hur kunde fartygets välbevakade kärnvapenladdningar flyga i luften?
Eller – var det något annat – en osynlig fiende som orsakade katastrofen? För alla älskare av världsstrategiska thrillers, med Vita huset i centrum, för alla älskare av ubåtsspänning, är den här boken gefundenes fressen. Författaren, engelskfödde Robinson, har gått den långa vägen över en rad faktaböcker om sjöfart och sjökrig. Det här är hans debutroman. Den har både faktabokens tillförlitlighet (och bara sällan, tråkighet), och högvärdig spänning. Var han står ifråga om hyllning av den amerikanska och brittiska flottans betydelse för kampen mot terrorism och gangsterstater är inte att ta miste på. Han har knappast något till övers för de svenska plogbillare som just när detta skrivs har tagit sig in på den brittiska ubåtsbasen Barrow, som nämns i boken, för att skada ubåtar. Zetterlunds översättning är bra. Man kan sätta frågetecken inför de rätt många tappade orden och bokstäverna i texten. Har Forums rättstavningsprogram gått på en mina?

JAN ERIC ARVASTSON