NIGERIABREVET

May 15th, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till NigeriabrevetAv Christina Gustavson
Joelsgården Förlag, 2019
ISBN 978-91-89009-16-5, 383 sidor

Christina Gustavson är författare och legitimerad läkare med tre specialiteter: psykiatri, rättspsykiatri och allmänmedicin. Hon har tidigare skrivit faktaböcker om psykisk ohälsa och kriminalromaner. Nigeriabrevet är en kriminalroman med personer som förekommer även i tidigare böcker.

Sonja är 69 år och uttråkad. Hon svarar på en jobbannons om lärare i Benin i Västafrika. Hon reser dit men annonsen visar sig vara falsChristina Gustavsonk. Sonja blir besviken men bestämmer sig för att åtminstone se landet under några dagar. Hon lär känna voodoo och svartkonst och återvänder skakad till Sverige. När Sonja väl är hemma har något förändrats i hemmet, och hon undrar om hon börjar bli dement eftersom hon inte förstår vad som händer. Hon blir sedan överfallen och svårt misshandlad och polisen kopplas in. Det blir kriminalkommissarie Joel Linder och medarbetare (kända från tidigare böcker) som börjar utreda ärendet. Flera personer dras in i händelseutvecklingen, och när sedan två tonårsflickor med rötter i Afrika mördas förstår polisen att det här inte bara handlar om Sonjas misshandel.

Christina Gustavson har god fantasi och tar upp ovanliga ämnen i sina kriminalromaner. Men det räcker inte. Författarens ambitioner att skapa en kriminalhistoria med internationella förgreningar börjar bra men blir alltmer osannolik, för att implodera mot slutet. Upplösningen blir snopet enkel som om författarens energi tagit slut. Stora delar av handlingen som utspelar sig i Benin känns som tagna ur en resehandbok om landets historia och aktuella problem, utan att de för handlingen framåt.