Oct 24th, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till New Yorks gudarAv Lyndsay Faye
The Gods of Gotham 2012
Översatt av Jessica Halldén
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-303857-5, 424 sid

År 1845 bildades New Yorks poliskår och George Washington Matsell (1815–1904) blev organisationens högste chef. Denne märklige man förstod att vanligt folk, och dit räknade han tydligen också poliser, inte begrep förbrytarslangen ”flash”, så han satte sig ner och skrev ett lexikon kallad The rogue’s lexicon, en volym som fortfarande finns i tryck.

I mitten av 1800-talet var New York en stad präglad av stora sociala skillnader och etniska motsättningar var legio, liksom mosättningarna mellan invånarna och den nya polisstyrkan. Boken – och fler är att vänta – har dock en fiktiv huvudperson, bartendern Timothy Wilde som går i äktenskapstankar och därför spar det mesta av vad han tjänar. Men under en väldig brand på nedre Manhattan förlorar han allt, både utseende, arbete och bostad. Hans bror brandmannen fixar arbete åt honom inom poliskåren och han hamnar inom det ökända sjätte distriktet, där snutarna till och med är mer avskydda än sina kolleger i resten av staden. Lönen är usel och miljön hård, men Timothy står ut.

På sätt och vis påminner miljön om den som skapades 1939 av Bob Kane när seriefiguren Läderlappen (Batman) gjorde entré och som senare accentuerades i de mörka filmer som Hollywood tillverkat. Miljön där är otvetydigt New York men staden kallas Gotham och det är säkert den kopplingen Faye gjort när hon i original kallade boken The Gods of Gotham.

New Yorks gudar är inte Lyndsay Fayes första roman. Hennes tidigare från 2009 heter Dust and Shadow och tar upp det gamla fallet Rack the Ripper från 1880-talets London. Här återkommer temat i och med att den motvillige polisen Tim Wilde stöter ihop med en mycket ung och nerblodad irländsk flicka, en barnprostituerad som han tar med hem. Det visar sig att hon har en grym berättelse att delge honom. I skogen ligger många mördade barn, säger hon, men eftersom hon inte alltid varit sanningsenlig vet han inte vad han ska tro. Dock får han sin chefs tillstånd att kolla storyn och när polisen gräver efter hennes anvisningar hittas flera barnkroppar, alla med sönderskuret bröst.

Det är intressant att läsa om polisens fumliga utredning, så långt ifrån dagens mer vetenskapliga metodik. Här är politik en sak man måste ta hänsyn till och politikerna själva måste ta hänsyn till att så många irländare anländer till staden, fattiga arbetare som till råga på allt är hängivna katoliker. Men Tim stretar på i sitt 16-timmarsskift trots att han misshandlas och till sist uppstår en skrämmande tanke: att det är en närstående som ligger bakom de brutala barnamorden.

Men Faye nöjer sig inte med att tillverka en spännande thriller. Hon målar med bredare pensel än så, både när det gäller mänskliga relationer och historiska detaljer när det gäller invandrade arbetare urusla levnadsvillkor.

HANS JEPPSSON

Lyndsaye Faye

Lyndsaye Faye. Foto Melinda Caric