NATURVETARE I MOTVIND – BENGT EUPRASÉN Om slavar, vulkaner, regnskog och havsdjur

Nov 21st, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Naturvetare i motvindAv Gudrun Nyberg
Carlssons Förlag 2013
ISBN 978-91-7331-605-7, 220 sid

Berättelser om okända människor kan vara minst lika spännande och intressanta som sanna historier om dem som blivit mer bekanta. Det här är en sådan. Gudrun Nyberg har grävt i 1700-talsforskaren Bengt Euphraséns (1755–1796) resor i tid och rum. Det var en man som förde ett hårt liv ända från uppväxten under enkla och rätt fattiga bondeförhållanden. Han föddes som Bengt Andersson  i Habo, strax norr om Jönköping och fick sin utbildning på bland annat Visingsö, i Skara och Göteborg. Under namnet Euphrasén följde han med till den svenska bosättningen Saint Barthélemy i Västindien 1787–1788, där han under den långa resan och efter ankomsten till övärlden samlade både växter samt havs- och landlevande djur. Han dog en alltför tidig död men har lämnat spår efter sig i en del namn på hans upptäckter bland fiskar och havsdjur, växter och blommor.

Nyberg har forskat både i arkiv och i Västindien och skriver i boken om vetenskapsmannen som följde i Linné-lärjungarnas fotspår. Hon har lyckats i uppsåtet att berätta om hans liv, upptäckter och vetenskapliga observationer, ett liv som var fyllt av både framgångar och motgångar. Rapporten därifrån och från öarna S:t Eustache och S:t Christopher utkom 1795 men hans omfattande arbete om svenska fiskar förblev opublicerat.

Det finns vetenskapliga spår av hans samlingar i Uppsala universitet och Naturhistoriska riksmuseet men en del av hans efterlämnade verk har ”snotts” av andra upptäcktsresanden som påstått att de själva funnit materialet. Troligen är det därför bokens huvudperson blivit osynliggjord i annalerna.

Han efterlämnade hustru och en treårig son vid sin död och eftersom han avled i stort sett medellös hade de inte mycket att leva av.

Gudrun Nyberg, som bor i Göteborg, är läkare och har under senare år publicerat flera uppmärksammade böcker om bland annat läkaren Carlanders liv och gärning i hennes hemstad. Hon har också skrivit en bok om Jonas Alströmer. Naturvetare i motvind innehåller många färgbilder av växter och djur förutom Euphraséns herbarium  och hans referenslitteratur.

LENA JEPPSSON

Gudrun Nyberg

Gudrun Nyberg. Foto Viola Henriksson Söderberg