NATTVAKTEN

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

Av Sarah Waters
The Nightwatch 2006
Översatt av Ulla Danielsson
Natur och Kultur 2006

När jag 2001 läste Livstråden av Sarah Waters blev jag helt betagen. En sådan spännande och engagerande bok och så levande och verkliga människorna framstod i det viktorianska England som skildrades. Jag höll därpå ögonen öppna för Waters och skrev om Ficktjuven och jämförde med Dickens. Ännu mera entusiastisk blev jag över hennes debutroman Kyssa sammet (1998) som kom på svenska 2004. Det handlar om den unga ”ostronflickan” Nancy som handlöst förälskar sig i music hall-artisten Kitty Butler som brukar uppträda i manskläder.

Tidsandan är Sarah Waters specialitet. I Nattvakten (skickligt översatt av Ulla Danielsson) beskriver hon en modernare epok än den i de tidigare romanerna. Här är 1947 utgångsår och vi förflyttas sedan bakåt till först 1944 och sedan slutligen till 1941. Det är ett intrikat sätt att berätta och ställer stora krav på en författares förmåga.

Huvudperson är Kay som upplevt blitzen i Andra världskrigets London som ambulansförare. Livet efter kriget är betydligt mindre dramatiskt än allt det hon tidigare varit med om. Här får vi både den ena tuffa tidsperioden och den andra mera lugna. Och ärren efter krigets dramatik finns kvar i den Kay, som iförd manskläder ensam vandrar genom efterkrigstidens London.

Det dyker hela tiden upp nya människor och de är alla levande och påtagliga. Man kan komma att tänka både på Dickens och Dostojevskij. Som jag forskat på tidsandan under denna tid och skrivit en vetenskaplig bok om den, kan jag med glädje och beundran vittna om att jag känner igen hela atmosfären, sättet att tänka och andas …

En sådan tidsanda kommer en författare inte åt utan mycket ingående studier. Sarah Waters har utan tvekan verkligen gått grundligt till väga, det framgår inte minst av alla de böcker som givit ”idéer och inspiration” och som räknas upp i slutet av boken. Det här är en bok som berättar så att man tycker sig få bitar till något större och annat, något mystiskt helt. Ibland är man osäker om när något sker och hur det händer. Parallella episoder ger stereoeffekt och får allt att reflekteras och lysa. Det är en spegel som gått sönder, men en där alla bitarna verkar finnas kvar om man skulle få för sig att lägga ihop dem igen.

Boken blir till ett stycke upplevt liv och man tror att man själv varit med i händelserna. En Pygmalionsaga om skulptören som förälskar sig i sitt verk, en Orfeus/Eurydikeberättelse där den älskade måste hämtas från Dödsriket för att ändå riskera försvinna. För ytterst vet vi att allt är förlorat redan från början – spegeln som visar vårt liv är sprucken från kant till kant.

JEAN BOLINDER

Nattvakten finns också som intalad CD-utgåva. Den har förtjänstfullt lästs in av Görel Crona och spelats in av Cross Creations (2007). Det tar 18 och en halv timme att lyssna igenom dessa 14 CD:s.