NATTSTAD

Jul 25th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till NattstadAv Simon Häggström
Southside Stories [f.d. Kalla Kulor], 2017
ISBN 978-91-88153-49-4. 401 sidor

Jag blev smått imponerad av Häggströms självbiografiska fjolårsbok Skuggans lag som handlade om kriminalinspektören/författarens skrämmande och ibland tragikomiska redogörelse för prostitutionshärvor han som chef för prostitutionsgruppen vid Stockholmspolisen varit med att utreda. Detta framgick säkert av min anmälan i Dast och uppföljaren Nattstad griper mig lika mycket.

Kanske är det författarens starka åsikter, personliga engagemang och envisa försvar för den svenska sexköpslagen (som jag helhjärtat stöder) som gör att jag ideligen nickar instämmande medan jag läser boken och försöker låta bli att äcklas av det sjok bilder som ligger i mitten.

Här lägger Simon Häggström krut på de hallikar och illegala nätverk som utan att bry sig om gränser ligger bakom den människohandel som även förekommer i Sverige. Utblottade kvinnor drivs att sälja sina kroppar till män över hela världen, även i vårt land där det finns tusentals män som väljer att bli brottslingar för en utlösnings skull. Ingen tycks tänka på kvinnorna som utsätts för dessa övergrepp och tvingas till ett liv som inte tycks vara något liv.

Även här berättar författaren som olika livsöden. Här jagas ett äckel som är pedofil av författarens grupp med hjälp av en modig ung kvinna. En människohandlare som sålt sina varor i Sverige beskrivs men får också komma med ett försvarstal. Allt i branschen tycks försiggå helt på männens villkor. Och dessa män tycks fortarande tro på myten om ”den lyckliga horan” när de på interna närfora tipsar varandra om var man hittar objekten eller bedömer bordeller i näraliggande länder som Tyskland där flera till prostitution inlurade flickor avled så sent som i fjol på grund av sitt ”yrke”. Häggström kallar detta slavhandel och däri måste man instämma.

Många svenska män åker utomlands (Thailand och Östeuropa tycks vara populära mål) för att ligga med lokala töser. Där klarar de sig undan vårt lands rättvisa. Simon Hägglund noterar detta och menar att det är oerhört viktigt att kriminalisera svenskars sexköp i främmande länder. Kopplingen till organiserad brottslighet är lika stor där som här och de som säljer kvinnor brukar ofta också sälja annat, till exempel droger.

I svenska storstäder har polisen större insyn i människohandeln, vilket har gjort att en hel del av prostitutionen flyttat till mindre orter där myndighetens resurser inte räcker till.

Men det finns också kvinnor som lyckas ta sig ur träsket och författaren glömmer inte dessa. Det är ett litet, litet hopp i det nattsvarta mörkret.

BARBRO LINDBORG