NATTFJÄRIL

Oct 1st, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Nattfjäril

Av Jessica Kolterjahn
Forum 2009
Att läsa Nattfjäril är som att göra en spännande resa. Redan de första orden väcker läsarens nyfikenhet: “Hon smakar på Stilla havet…” Det första kapitlet fortsätter i samma poetiska ton och avslutas med: “Hon vänder ryggen mot havet och går tillbaka upp mot hotellet. Hennes steg fördröjs av den tunga, blöta sanden. Hon sjunker längre och längre ned för varje steg hon tar. Framför henne flyter den vita byggnaden ut över stranden som en hägring.”

Jessica Kolterjahn är 38 år och debuterade år 2007 med romanen Ut ur skuggan. Idén till Nattfjäril fick författaren vid ett besök på Hotel del Coronado i Kalifornien, där hon fann en broschyr om fallet med den döda kvinnan. Det är om denna mystiska kvinna som Kolterjahn skrivit denna berättelse.

I november 1892 tar en ung kvinna in på Hotel del Coronado. Hon uppträder märkligt och skriver in sig som Mrs Bernard. Fem dagar senare påträffas hon död utanför hotellet med ett kulhål i tinningen, och en revolver hittas i hennes närhet. Coronern Henry Stetson tar hand om fallet, och dödfallet klassificeras som självmord. Berättelsen skildrar kvinnans liv, hur hon kommer till hotellet, hennes abort och slutar med henens död. Varvat med detta skildras i jagform Stetsons liv, hans minnen, hans utredning, och hans privatliv med en allt sjukare hustru.

Boken är fantastiskt välskriven, spännande och med ett språk som vågar stiga ut ur schablonerna. Kolterjahn målar med sitt poetiska språk så vackert att man som läsare ibland måste stanna upp för att smaka på orden en gång till. Hon skapar en suggestiv som inger både dramatik och obehag. Det är en mörk skildring utan glädje och stämningen griper tag i läsaren. En storslagen bok!

Jessica Kolterjahn. Foto Sandra Qvist

Jessica Kolterjahn. Foto Sandra Qvist