NÄTTERNA PÅ MON CHÉRIE

Apr 29th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Nätterna på Mon ChériAv Stefan Lindberg
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-015677-0, 239 sidor

Nätterna på Mon Chéri kallas i förlagsreklamen en genresprängande roman som gör dikt av utredningen om mordet på Sveriges statsminister fredagen den 28 februari 1986. Genresprängande, ja, eftersom det är en dikt (ord, ord, ord och tanken flyger åt alla håll), en redogörelse för författarens känslor under skrivprocessen och en del ”hårdfakta”. Författaren Stefan Lindberg berättar en hel del trovärdiga saker i faktadelen men undanhåller också en del. Han säger exempelvis att Victor Gunnarsson, alias 33-åringen som i hans bok getts namnet Omslag till Jag och Palme-mordetKenneth Swärd, skrivit boken Jag och Palmemordet som till 90 procent är författad av Jan-Olof Ekholm. I ett avsnitt om den fiktive kriminalpolisen Roland Hassel får man uppfattningen att den personen är påhittad av en filmare när upphovsmannen hette Olov Svedelid som hade Hassel som huvudperson i ett stort antal romaner. Vågar jag tro på resten av hans fakta?

Victor Gunnarsson var bleking från Jämjö, född 1953, och ett högerspöke som var säker på att Sovjet skulle invadera Sverige och hatade Olof Palme lika mycket som landets skatteverk. Han verkade vara maniskt kontaktsökande (i sin telefonbok fanns mer än tvåtusen personer inskrivna) och en del av kontaktförsöken begicks på kaféet Mon Chéri på Kungsgatan dit han ofta åkte från sin bostad i Norsborg i Botkyrka. Där befann han sig den 28 februari 1986, blev utpekad som udda och efter bara en vecka ringde polisen på. Det kom ut att han var misstänkt för mordet på Palme och hans namn och foto prydde världens alla tidningar. Efter en tid som jagat villebråd tappade polisen intresse för honom men han flydde landet och hamnade Salisbury i den amerikanska delstaten North Carolina där han inledde ett förhållande med en kvinna vid namn Kay Weden. Tyvärr hade hon tidigare varit ihop med den före detta polisen Lamont C. Underwood, en svartsjuk typ som kidnappade och mördade Gunnarsson natten mellan den 3 och 4 december 1993 och nu spärrats i på livstid plus 40 år för detta. Det finns människor som anser att mordet hade med händelserna i Stockholm att göra och andra menar att han inte ens är död utan att rapporterna om detta ingår i en ny mörkläggning.

Lindbergs berättelse om Kenneth Swärd och hans konfrontation med svensk polis, Gud och polska pojkar rör sig på många plan. Alltför många, enligt min ringa åsikt, och boken är så invecklat konstruerad att det antingen är mitt fel att läsningen tar skada. En annan möjlighet är att historien har drag av en H. C. Andersensk kejsarsaga.

Tydligen är författaren medveten om att reaktioner likt min kan göra sig hörda. Han är väldigt noga med att boken är en roman som gestaltar Swärd i olika personligheter, levande och döda, förutom berättelsen om varför han blivit så besatt av att skriva om mordet med stort M.

Det dröjde åtta år efter skotten på Sveavägen som andra skott ändade 33-åringens liv i en skogsdunge i USA. Men mordet i Stockholm gav honom närapå evigt liv och evig ungdom: Gunnarsson/Swärd kommer aldrig att bli äldre än 33 år.

Stefan Lindberg, som föddes 1971 i Alingsås, är nu bosatt i Stockholm. Han debuterade 1999 med novellsamlingen Tusen nålar som följdes upp med kärleksromanen Min Terapi 2002,
novellsamlingen I Gorans ögon 2008 samt romanen Du vet väl om att du är värdefull 2014.
För två år sedan tilldelades han Lubbe Nordströms pris.