NÄTTER I REYKJAVIK

Dec 6th, 2014 | By | Category: 2014-12 dec, Recension

Omslag till Nätter i ReykjavikAv Arnaldur Indriðason
Norstedts, 2014
ISBN 978-91-1-305332-5, 262 sidor

I den här romanen får vi möta Erlendur Sveinsson som nyutexaminerad polis. Han tillhör ordningspolisen, men kan inte släppa ett ouppklarat dödsfall. En uteliggare som Erlendur ofta stötte ihop med på nätterna har hittas död i en damm. Polisen verkar ointresserad av en gammal uteliggare. Erlendur börjar själv på sin fritid söka efter vad som hänt uteliggaren.

Arnaldur IndridasonDet här är egentligen hela handlingen, men Erlendur Indriðason lyckas skapa ett antal briljanta porträtt av olika människor som kommer att dyka upp i handlingen så småningom. Hans gestaltning av miljön i Reykjavik om nätterna är inte mindre lysande och hela romanen känns helgjuten. Boken är på lite över 250 sidor men ger så oerhört mycket mer än de traditionella numera svenska tegelstensdeckarna. Det är inte volymen text som är avgörande och det visar den isländske Sveinsson med all ackuratess. Och tack herr författaren för att vi slipper dessa larviga tacksidor på slutet i boken. De som mer och mer liknar de fjolliga tacktalen vid filmgalor. Minns särskilt en kvinna som stod närmare tio minuter och tackade alla dem som medverkat i filmen.

Den här gången visar Arnaldur Indriðason att han är Nordens bästa deckarförfattare. Jag upplever att det här är hans hittills bästa roman. Tidigare höll jag Kvinna i grönt som den starkaste av Indriðasons romaner. Nätter i Reykjavik saknar svagheter. Kanske att spänningsmomentet kunde vara starkare, men härigenom visar författaren att han nu även platsar som en av Nordens bästa författare alla kategorier. Spänningen har här mer ersatts av ett intresseväckande som skapar en stor nyfikenhet hos läsaren.

Visst häromåret kom Arnaldur Indriðason ut med en riktigt dålig kriminalroman, men vet inte om han någon annan gång närmat sig det bottennappet.

Den här romanen är tät med tydliga gestalter. Läs den. Bättre än så här går det inte att skriva en roman – i Norden.

LENNART HÖGMAN