Dec 19th, 2011 | By | Category: 2011-12 dec, Recension

Omslag till Nattens mörka tonerAv Domingo Villar
Ollos de agua/Ojos de agua 2006
Översatt av Lena E Heyman
Ekholm & Tegebjer 2011
ISBN 978-91-86048-20-4, 189 sid

Journalisten och kritikern Domingo Villar (född 1971) har placerat polishjälten Leo Caldas i sin hemstad Vigo i den spanska regionen Galicien i en saktmodig men trots det spännande utredning av en homosexuell jazzmusikers brutala död. Boken är föredömligt kort och har en intrig som faktiskt fåt till och med en luttrad deckarläsare att häpna. Nattens mörka toner nominerades 2011 till Deckarakademins pris för bästa översatta kriminalroman men fick stryka på foten för det engelskspråkiga trycket. Dock var den mycket väl värd sin nominering.

Domingo VillarKonversationerna mellan kommissarie Caldas och hans nye assistent Estevez är enbart de värda bokens pris. Den senare har uppenbarligen mycket svårt att klara av sin chefs undflyende sätt att tala, något som tycks vara en galicisk specialitet. Det, liksom miljö- och matskildringarna, ger boken en mycket speciell stämning, får nästan läsaren att längta till denna spanska region. Villar borde få en slant av det lokala turistrådet.

Författaren har i hemlandet skrivit manus för radio och television men Nattens mörka toner har gett honom en extra skjuts. Enbart i Spanien har boken sålts i strax under 200 000 exemplar och kommer tydligen att filmas. Den filmen vill jag gärna se, men om den inte blir engelskspråkig lär vi knappast få se den i Sverige. Vid sidan av Deckarakademins nominering har boken också föreslagits till det brittiska priset Dagger Award.

KARL HJELM