NATT UTAN NÅD

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-2, Recension

En bok om illustratören Bertil Hegland
Av Urban Nilmander & Kenneth Ahlborn
Tago Förlag 1997

Med sina 160 A4-sidor späckade med illustrationer, varav 40 i färg plus en biografi över illustratören är detta en bok som helt enkelt måste finnas hos alla samlare av Manhattan- eller Kometdeckarna. Nej, inte bara hos samlarna utan hos alla som är det minsta intresserade av omslagen till de deckare som publicerades i både dåtid och nutid.

Själv är jag väl nästan jävig eftersom jag haft förmånen att vid tiden då Hegland började teckna omslagen till Manhattan-böckerna arbetade på Svenska pressbyrån i Visby. Jag arbetade där mellan 1947-1950 och kunde alltså införskaffa samtliga Manhattan tiså gott som direkt från trycket. För inte så länge sedan innehade jag en komplett samling av denna serie., där Hegland gjorde så många omslag. När jag nu bläddrar i denna härliga bok flödar nostalgin nästan över åt jag åter kan kolla in alla välkända omslag. Men det var inte enbart Manhattan och Komet som den gode Hegland illustrerade. Nej, han gjorde otaliga omslag till Biggles, Bill-böckerna, Kitty samt  Tvillingdeckarna. Vad jag inte visste, ellermnoterat, var just omslagen till Bill-böckerna. Vi får inte heller glömma de otaliga illustrationerna i tidningen Levande Livet, som Hegland står fadder till. Vid sidan av Hans Arnold och Gunnar Lindwall (som tecknade omslag till ett flertal Dennis Wheatleys böcker för Skoglunds förlag) anser jag att Bertil Hegland utan tvekan är en av vara främsta omslagstecknare. B Wahlströms kan verkligen känna sig stolta att ha haft honom i sitt stall.

IWAN MORELIUS