NATT ÖVER OSLO

Aug 14th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Natt över OsloAv Mats Fors
Hoi Förlag, 2017
ISBN 978-91-7697-034-8, 260 sidor

Den 11 september är ett minnesvärt datum. Då inträffade terrordådet i USA (2001) och mordet på Sveriges utrikesminister Anna Lindh (2003). Innan dess, den 11 september 1973, störtade den chilenska militären under ledning av general Augusto Pinochet sitt lands president Salvador Allende och införde diktatur. Det var då den svenske diplomaten Harald Edelstams (1913–1989) namn blev internationell egendom som ”1970-talets Raoul Wallenberg” sedan har skyddat och räddat livet på ett stort antal oppositionella efter statskuppen.

Mats ForsMen redan tidigare och under namnet “Svarta nejlikan” (det var den norska motståndsrörelsen Hjemmefronten som döpte honom) hade han räddat hundratals norska judar och frihetskämpar, så kallade jøssingar” (harar), under tyskarnas ockupation. Han tog stora risker, bland annat gömde han förföljda motståndamän i bostaden innan han kunde se till att de smugglades till Sverige. Dessa okonventionella diplomatiska metoder uppskattades inte alltid av hans chefer på den svenska utrikesförvaltningen.

Det är om denna tid i Edelstams liv som Mats Fors roman Natt över Oslo handlar. Berättelsen är fiktiv men storyn baseras på reella händelser i en tid då Gestapo regerade Oslos gator och diplomatiskt immunitet var något av en illusion. Många namn är autentiska men författaren lägger också med egenproducerade gestalter (licentia poetica) som interagerar med de verkliga i den mörka spegeltid då ingen riktigt vet vad som är lögn och vad som är sanning, bara att det mesta är farligt för den som inte är medlöpare.

Edelstam hade 1942 kommit till det svenska generalkonsulatet i Oslo efter tjänstgöringar i Rom och Berlin och involverades snart i motståndet mot nazisterna och Quislings samarbetsregering inte minst genom sitt stöd av den illegala patriotiska pressen.

Mats Fors är rejält inläst på Edelstam. 2009 gav han ut boken Svarta nejlikan. Harald Edelstam – en berättelse om mod, humanitet och passion (Prisma), en biografi om den okuvlige diplomaten och humanisten, med rötter i svensk tjänstemannaadel, som inte kunde se världens orättvisor utan att försöka göra något åt dem. Han var diplomat och ambassadör från sent 1930-tal fram till 1979. Sista uppdraget som ambassadör fullgjordes i Algeriet. Därifrån pensionerades han vid 76 års ålder.

Det är en spännande, gripande och välskriven berättelse Fors serverar läsaren. Vissa episoder, som den när Gestapo i sin iver att avslöja honom lyckas placera ett hembiträde i hans hem, visar på att inte enbart Hjemmefronten använde fantasin i sin verksamhet. Edelstam blev persona non grata och vid hemkomsten straffade UD honom genom att flytta ner honom två lönegrader och ge honom meningslösa arbetsuppgifter.

Det skulle dröja till den tyska kapitulationen 1945 innan han fick upprättelse. Norge tilldelade honom en fin orden och själv blev han den nye svenske utrikesministern Östen Undéns privatsekreterare, fick under 50-talet åtkilliga stationeringar utomlands där han stred för rättvisa utan att det egentligen uppmärksammades för att till sist hamna i Sydamerika 1972 och i hetluften året efter när kuppen i Chile var ett faktum.

Mats Fors, som man gott kan kalla en diversearbetare inom media, har på ett följsamt och övertygande sätt förvandlat den energiske diplomaten till en spännande romanfigur. Enligt uppgift är Natt över Oslo första delen i en tänkt trilogi. Blir de övriga delarna lika täta och tänkvärda som inledningsboken är författaren att gratulera.