NÄRSTUDIER

Nov 5th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till NärstudierAv Lars Strand
MB Förlag 2010

156 år sedan Conan Doyles bok A Study in Scarlet kom ut och 31 år efter bildandet av The Baskerville Hall Club of Sweden tycks inte intresset för Sherlock Holmes sina. Häromveckan kom Lars Strand ut med boken Närstudier (konstigt nog inte omnämnd på sajten www.sherlockholmes.se) och lördagen den 30 november publicerade Svenska Dagbladet en fem sidor lång artikel om mästerdetektiven, signerad Mats Gellerfelt.

Lars StrandAtt Strands essäer fått namnet Närstudier verkar rimligt. Den store detektiven har genom åren dissekerats ner till minsta gylfknapp, inte minst av Strand själv (se omslag till tidigare böcker). Sir Arthur Ignatius Conan Doyle (1859–1930) skrev fyra korta romaner och 56 noveller med Holmes som huvudperson. Det som därefter publicerats om detektiven (som i sina beundrares ögon är – eller åtminstone har varit – en levande person) överstiger med väldig råge Doyles prestation.

Strand anses, vid sidan av Ted Bergman, vara Sveriges mesta expert på Holmes. Han är entusiast men tyngs inte av den vanlige entusiastens tendens att överskatta ämnets attraktionskraft på en stor publik. Strands fjärde samling innehåller artiklar som tidigare varit publicerade i Dast och Jury samt i The Baskerville Hall of Swedens medlemstidning The Moor men också nyskrivna sådana förutom pastischnovellen Droskkusken som funnits med i CDM.

Omslag till Besök på Baker StreetDet där med gylfknappen kan illustreras av kapitel om ”hattens roll i några detektivberättelser” eller ”Sherlock Holmes förtegenhet om sina iakttagelser och slutsatser”. Men Strand gör lärda jämförelser med andra samtida fenomen, både litterära och andra, i sina essäer och för oss som inte är lika Omslag till 150 årentusiastiska när det gäller den store detektiven gör detta boken mycket läsvärd. Ett av de roligaste kapitlen handlar om översättarnas möda att få till namnet på en viktig plats i historien Tragedin i Boscombe Valley.

Att Strand sedan skriver en alldeles utmärkt svenska gör att man gärna rekommenderar denna lilla bok – till alla och envar.