NÄR VIRUS FÅR MAKT

Dec 9th, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till När virus får maktAv Gösta Lempert
Ekström & Garay 2020
ISBN 9789189217461, 298 sidor

Malmöjournalisten Gösta Lempert debuterar här med en thriller som utspelar sig i den miljö han känner – mediavärlden. Huvudpersonen Björn Samuelsson jobbar på TV och är känd för sina grävreportage och vassa intervjuer med makthavare. Han är nu på jakt efter storvilt i kommunens högsta ledning där det förekommer tvivelaktiga affärer. Men han stoppas oupphörligt av sin egen chef för Televisionsbolaget i Malmö, Ylva Stenhag.  Det står snart klart för läsaren och för Björn Samuelsson att höjdarna är insyltade med varann i denna korruptionshärva.

Gösta LempertPorträttet av Samuelsson är ingående, hans problematiska barndom, kraschade äktenskap, det goda men ytliga förhållandet till de egna barnen, den nya, förstående flickvännen – kort sagt han är en självupptagen yrkesman som inte tänker sig sättas på.  Och det går illa när makten gillrar sin smarta fälla.

Tyvärr ägnar författaren all sin uppmärksamhet åt huvudpersonen. Läsaren blir besviken. Hur är det egentligen med den undflyende åklagaren i målet mot Samuelsson? Det enda man får veta är att han vill ”sätta dit” den åtalade. Ja, det är ju faktiskt hans jobb. Och Frank Gabrowski, TV-bolagets främste datatekniker, verkar mycket intressant. Vad visste han och hur visste han det? Och varför är arbetsstämningen på nyhetsredaktionen så erbarmligt dålig?

Det är för många frågor och tyvärr räcker det inte att ägna all möda åt en enda person för att hålla spänningen vid liv.

KERSTIN MATZ