NÄR REGNEN UPPHÖR

Dec 1st, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till När regnen upphörAv Dag Öhrlund
Lind & Co, 2020
ISBN 9789179033408, inbunden, 446 sidor

Det är lite märkligt med alla dessa Ewert/Evert. Leif G W Perssons erkänt rasistiske och otrevliga Evert Bäckström och Anders Roslunds Ewert Grens har beröringspunkter. De är båda reaktionära, men Grens är en mer rättskaffens person. Det gäller också för Dag Öhrlunds Ewert Truut. Rättvisan är viktig för honom. Men han är också hopplöst gammaldags i fråga om både åsikter och teknik.

Det är ändå svårt att inte tycka om den tväre kommissarien, även om han gång efter annan kläcker ur sig de mest bisarra synpunkter och åsikter. Samtidigt är han lite av en superhjälte, han löser sina fall, ofta på ett okonventionellt sätt. Han äter sina Emser-tabletter, röker ofantliga mängder John Silver och bälgar i sig whisky. Men han kommer undan med det mesta, kanske för att ingen riktigt tror på hans bisarra kommentarer.

Det mördas också i den här boken. En seriemördare som lämnar råtthuvuden i sina offers fickor. Under utredningen drabbas Ewert av den ena motgången efter den andra. Han halkar och skadar sig så illa att han hamnar på sjukhus. Där träffar en annan patient som börjar stalka honom. Han har också problem med sitt privatliv, skall han bli sambo eller inte?

Ewert måste dessutom hantera sin personal. Carolina, vars liv inte är lyckligt och Rickard som försöker pracka på honom sina veganprodukter.

Dag Öhrlund är bäst när han skriver om brotten och när han levererar sina sarkasmer och sin samhällskritik via Ewert. De mer relationsrelaterade styckena i boken är inte lika roande. Jag uppskattar den stillsamma inflikade humorn, som när författaren själv får en biroll, och beskrivs som den mediokre deckarförfattaren.

Ewert Grens är en underhållande karaktär och jag läser gärna mer om honom i denna flitiga författares kommande verk.

NISSE SCHERMAN

Dag Öhrlund