NÄR DU VÄNDER DIG OM

Oct 19th, 2018 | By | Category: 2018-10 okt, Recension

Omslag till När du vänder dig omAv Pernilla Ericson
HarperCollins Nordic, 2018
ISBN 978-91-509-3260-7, inbunden 284 sidor

Pernilla Ericson är journalist och har arbetat på TV och i kvällspressen. För närvarande är hon anställd som ledarskribent på Aftonbladet. Hon är bosatt i Stockholm. Som författare debuterade Pernilla Ericson 2016 med romanen Spåren vi lämnar efter oss. Året därpå kom uppföljaren Jag ska hitta dig, och nu har hennes tredje bok släppts, med titeln När du vänder dig om.

De tre romanerna presenteras av förlaget som en serie thrillers om utredningsteamet Erlagruppen, Teamet leds av pensionerade kriminologiprofessorn Edith, som använder en del av sin privatförmögenhet till att bistå polisen i fall där de kört fast. Till sin hjälp har hon inlånade polisen Liv, säpo-analytikern Aminah och exkriminelle Rickard.

Pernilla EricsonDen som inte läst de två första böckerna i serien får i den här tredje boken återblickar som hjälper till att förstå de fyra huvudkaraktärerna i boken. Datageniet Aminah framstår som Lisbet Salander i en kurdisk version, som hotas till livet av sin far för att hon svikit familjehedern. Rickard har i de tidigare böckerna omvänts från sin kriminella bana genom kärleken till Liv. Mest traditionell som deckarhjälte är polisen och kampsportaren Liv, som också fungerar som länken mellan den informella Erlagruppen och det ordinarie polisarbetet.

I När du vänder dig om får Erlagruppen ta sig an en otäck serie våldtäkter, där förövarna går fria. De har nämligen alla fått en inbjudan till hårdhänt sex via mail eller sms från de kvinnor de kommit hem till och förgripit sig på. De skriftliga inviterna har lagts ut av den verklige gärningsmannen, en kvinnohatande bloggare på det svarta nätet, som tagit kommandot över de utsatta kvinnornas mobiltelefoner eller datorer.

Det krävs många vaknätters arbete vid dataskärmarna för IT-specialisten Aminah och hennes hackerkontakter innan den grymme sexbrottslingen kan ringas in. Under jakten på gärningsmannen sker också flera dödsfall, som visar sig vara mord. För den läsare som inte finner det naturligt att vara uppkopplad på nätet de flesta av dygnets vakna timmar kan de många och detaljerat redovisade internetsökningarna i romanen bli tröttsamma i längden. Men Pernilla Ericson är en driven berättare som vet hur man håller spänningen vid liv till det oundvikliga, och inte helt oväntade, slutet. Det märks att författaren har en gedigen bakgrund som journalist.

Bokens huvudämne, våld mot kvinnor, med näthat och stulna identiteter, är aktuellt och verkar realistiskt beskrivet. Romanens intrig, där en gärningsman iscensätter våldtäkter utan att själv begå dem, verkar till en börjat väl konstruerad. Men i författarens efterord får vi veta att boken i själva verket bygger på ett fall ur verkligheten. Det gör att När du vänder dig om framstår som en än mer angelägen läsning.

LENA LUNDGREN