NAPALM

Aug 17th, 2021 | By | Category: 2021-08 aug, Recension

Omslag till NapalmAv Frida Moisto
Bokfabriken, 2021
ISBN 978-91-78356-64-5, inbunden, 399 sidor

Frida Moisto, född 1983, arbetar som sjuksköterska och bor i Jönköping. Hon debuterade 2018 med Som nitroglycerin, en deckare med kriminalkommissarien Lisa Engström som huvudperson. Den andra boken i samma serie, Drakar lyfter i motvind, kom 2019, och Napalm är den tredje fristående boken i serien.

Kriminalkommissarie Sten Johansson väcks en natt av på grund av att ett bombhot i Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Strax efter bombhotet inkommer en svårt skadad kvinna till akuten. Hon har fått armarna avkapade och ögonen urgröpta, och hon dör på operationsbordet. Mord kopplas samman med bomben och snart upptäcks ett nytt mord i samma stil. Har staden drabbats av en seriemördare? Samtidigt som detta sker är Lisa Engström försvunnen och ingen vet varför. Frustrationen i arbetsgruppen växer då de inte vete om de ska söka efter henne. Slutligen inser de att hon inte har försvunnit frivilligt.

Frida Moisto har gjort det igen och skrivit en rafflande deckare med högt tempo, otäcka mord och komplicerade relationer. Napalm ska vara en fristående del i bokserien, men det hade inte skadat med fler förtydliganden av tidigare händelser. Om man inte har läst de föregående böckerna lämnas man flera gånger i ovisshet vad som hänt tidigare, och det är onödigt. Trots detta lilla minus är boken spännande och har en annorlunda intrig som gör det svårt att lägga boken ifrån sig. Upplösningen blir ett crescendo av spänning och slutet antyder att vi har fler böcker att vänta om struliga Lisa och hennes kollegor. Jag väntar gärna på mer!

Frida Moisto

Frida Moisto. Foto Tommy Engström