NÅGON I DIN SÄNG

Dec 10th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Någon i din säng

Av Andreas Roman
Natur & Kultur 2009

När Andreas Romans skräckroman, Mörkrädd, kom förra året, jämförde man honom med John Ajvide Lindqvist och utnämnde honom till dennes kronprins. I sin nya bok, Någon i din säng, har Roman inte riktigt levt upp till det betyget, men har fått till ett hyfsat psykologiskt drama.

Det handlar om Sofia, en framgångsrik författare i 30-årsåldern, som befinner sig i strålkastarljuset på promotionturné med anledning av sin nya roman. Hon är populär och under en tid rör hon sig bland alla slags människor i branschen. Många vill frottera sig med Sofia, intervjua henne och bjuda in till flotta middagstillställningar. Men så fort ljuset släcks, skingras folk och Sofia är ensam. Hon har inga riktiga vänner. Det är då, när hon är tillbaka i sin lyxiga etagevåning, som ångesten och hjärnspökena tar kommandot över henne. Konstiga saker händer. Vem satte igång skivan där Tom Waits vemodiga röst framför ”… I stumbled in the darkness, I’m lost and alone…” och vem har tagit sig in hos Sofia? Dörren till lägenheten var nämligen inte låst när hon kom tillbaka hem. Riktigt rädd blir hon när skuggan med det kalla draget omkring sig träder fram ur mörkret under trappan.

Andreas Roman

Avsnitten om Sofia som barn, redan då ensam och gång efter annan sviken av föräldrarna, är mycket fina och välskrivna. Bra är också skildringen av grannen, Bo, en pensionerad enstöring som hon söker skydd och tröst hos när paniken drabbar henne och det är härligt att följa hur en vänskap mellan de två ensamma individerna växer fram. Här är författaren som bäst; visar prov på det enkla, klara språket och fömågan att ge läsaren den rätta inlevelsen.

Eftersom jag själv tyckte förlaget fått till ett värdelöst omslag, ville jag undersöka om det var fler som var av samma åsikt. Vid en rundfrågning bland vänner och bekanta, som fått titta på boken, visade det sig att de flesta reagerade negativt på omslagsbilden och menade att de, ute bland bokborden, troligen inte hade stannat till vid den här romanen. Endast en person, en herre, visade ett visst intresse. Han trodde det rörde sig om en erotisk historia.

Något färre och omarbetade skuggepisoder och ett fylligare avsnitt om uppgörelsen mellan Sofia och hennes mor och det här hade blivit en fantastiskt bra bok.

MONICA LINDSTRÖM