Apr 26th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Nabbar och klorAv Ian Rankin
Tooth and Nails (tidigare publicerad som Wolfman), 1992
Översatt av Nils Larsson
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7645-745-0, 272 sidor

I Modernistas serie av Ian Rankins tidiga romaner om kommissarie Rebus har nu den tredje, Näbbar och klor (tidigare utgiven i England som Wolfman om jag fattat kronologin rätt). I Sverige har Modernista publicerat de tidigare i serien, Knutar och kors (http://www.dast.nu/recension/knutar-och-kors), Katt och råtta (http://www.dast.nu/recension/katt-och-ratta) samt Helgon eller syndare (http://www.dast.nu/recension/helgon-eller-syndare).

90-talet var seriemördarromanernas storhetstid (påbörjad decenniet innan) och här skickas kommissarie John Rebus från sitt ordinarie polisjobb i Edinburgh till London för att där assistera i jakten på den undflyende mördare som pressen gett namnet Vargmannen. Den skicklige Rebus anländer just som det senaste offret för Vargmannen åstadkommer nya rubriker och han åker genast till brottsplatsen. Där får han med egna ögon se den brutalitet han tidigare bara läst om i tidningarna.

Ian RankinHan blir samtidigt medveten om att hans nya kolleger inte ser på honom som en vanlig utredare utan något av en expert eftersom han löst ett likartat fall för åtskilliga år sedan, det som beskrivits i Knutar och kors. Däremot är de inte övertygade om att hans arbetsmetoder är de rätta. Han tar nämligen hjälp av en psykolog som hävdar att han kan göra en givande profil av den våldsamme, kannibalistiske förövaren som fick sitt öknamn av att han dumpat sitt första offer på Wolf Street. Han upplevs nu som en utböling som kollegerna tror ska få det svårt att hitta en brottsling i storstaden som han inte är riktigt bekant med.

Samtidigt har Rebus bekymmer med sin förra fru och deras gemensamma dotter som är bosatta i London. Han besöker dem och upptäcker att dottern har ett förhållande med en person som han som polis finner uppenbart olämplig.

Rankin är en ypperlig intrigmakare som dessutom har en förmåga att bygga personligheter man kan tro på. Vilsenheten i London finns där liksom storstadens, med dess myriader av invånare, förmåga att skapa villospår och där dolda kontakter och undangömda motiv gör livet surt för en ensam man. Hans Rebus är komplex, inte alltid så som man vill att en hjälte ska vara och de han umgås med, exempelvis Londonsnuten George Flight, har karaktärer med mer än bara yta.

Ian Rankin föddes 1960 i den skotska byn Cardenden där han började sin författarbana med att göra egna seriealbum. I tolvårsåldern uppfann han en popgrupp och skrev deras texter något som fick honom att skriva poesi och hans dikter fick flera utmärkelser.
Parallellt med studier i engelsk litteratur vid Edinburgh University började han skriva noveller och så småningom romaner. Efter universitetet arbetade han bland annat som journalist och var sångare i punkbandet The Dancing Pig. Den första boken om kommissarie Rebus var egentligen inte tänkt som början på en serie men någon ville veta hur det skulle gå för huvudpersonen. 1991–92 erhöll Ian Rankin Chandler–Fulbright Award, ett av världens mest prestigefyllda pris för detektivromaner. Nu bor författaren i Edinburgh, London och Frankrike. Han är gift och har två söner.

KARL HJELM

Taggar: , , , , , ,