Apr 16th, 2020 | By | Category: 2020-04 apr, Recension

Omslag till MurenAv Don Winslow
The Border, 2019
Översättning Anders Nunstedt
HarperCollins Nordic, 2019
ISBN 978-91-509-4349-8, inbunden, 781 sidor

Don Winslow är en 66-årig amerikansk prisbelönt författare som skrivit 20 kritikerrosade och storsäljande romaner. Han är publicerad i 28 länder, och flera av hans böcker har blivit filmer. Med Muren avslutar Winslow sin trilogi om USA:s krig mot drogkartellerna i Mexico. De två tidigare böckerna i serien, The Power of the Dog och The Cartel, kom ut 1995 respektive 2015.

Berättelsen om Art Keller m.fl. avslutas även om kriget fortsätter oförminskat. USA har fört ett krig mot Mexicos knarkbaroner i över 40 år i Mexico, och Art Keller har hela tiden befunnit sig i frontlinjen i denna kamp. Keller har sett allt. Han har varit besatt av att slå ner en av världens mäktigaste och farligaste män: Sinaloakartellens ledare Adán Barrera. När han till slut lyckas har det kostat honom människor som han älskat och lämnat fysiska och psykiska ärr. Tusentals människor har torterats och mördats, och han har också dödat själv. Trots detta har ingenting ändrats, och Keller beslutar sig för att gå i pension och leva resten av sitt liv i Mexico.

I Muren flyttas krigets fokus från Mexico till USA. I USA pågår en allvarlig epidemi av opioidmissbruk av receptbelagda mediciner, som banar väg för heroinet som är billigare och enklare att få tag på. Situationen förvärras av att heroinet blandats med det betydligt farligare ämnet fentanyl, vilket leder till många döda av överdoser. Keller träder åter i tjänst för att bli chef för USA:s Drug Enforcement Administration (DEA) i dess nya strategi i kriget mot den illegala droghandeln. Keller märker snart att trots att drogkartellen förlorat sin ledare Barrera så förblir den lika stark. Kriget trappas upp på alla fronter, och når in i USA och i maktens korridorer i Washington.

Winslow har med sin trilogi engagerat sig djupt i USA krig mot narkotika. Han skriver passionerat och ilsket om drogkriget och varvar fiktion med beskrivningar av vad som verkligen hände. Hans ilska riktas också mot det amerikanska politiska systemet och mot presidenten i synnerhet. Presidenten i boken, John Dennison, har stora likheter med den nuvarande presidenten och han har kommit till makten med hjälp av lögner och rasism. Hans svärson Jason har stora ekonomiska problem efter att ha fått dåliga råd och köpt en skyskrapa på Park Avenue. Jason behöver pengar och ett syndikat av kartellmiljardärer erbjuder sin hjälp. Kopplingen mellan drogkartellerna i Mexico och politiken i USA blir alltmer tydlig för Keller.

När Keller försöker stoppa den mexikanska drogkartellen inser han att han är omgiven av fiender: män som vill döda honom och politiker som vill krossa honom. Och vad ska han göra när den nyvalde presidenten gör affärer med de knarkhandlare som Keller försöker stoppa?

Winslow har i intervjuer beskrivit arbetet med trilogin som ”the work of my life.” Det märks. Han är oerhört kunnig när det gäller drogutvecklingen i Latinamerika och USA. Boken är en imponerande skildring av narkotikans baksidor och det till synes hopplösa kriget mot drogbaronerna.

Bakgrundsskildringarna tenderar dock ofta att bli för detaljerade och tynger fiktionen. Inledningen med introduktionen av alla personer känns också rörig, och blir inte bättre av Winslows förkärlek för att använda många spanska ord som inte översätts. Många dialoger känns också onödiga och för inte handlingen framåt. Den nästan 800 sidor tjocka skildringen skulle ha vunnit på att bantas ner.

Winslow har skrivit en läsvärd bok om kampen mot drogerna i USA – en kamp som långt ifrån är vunnen.

Don Winslow

Don Winslow. Foto Robert Gallagher