MÜNSTERS FALL

Dec 28th, 2008 | By | Category: 1998-4, Recension

Av Håkan Nesser
Bonniers 1998

Det kan vara så all Nesser här skrivit den bästa svenska deckaren sedan Sjöwall/Wahlöö 1967 klippte till med Den vedervärdige mannen från Säffle. Jag som trodde att Nesser var i nerförsbacken. Fjolårets Kommissarien och tystnaden var en besvikelse jämfört med 1996 års Kvinna med födelsemärke. Vem skulle ersätta gamle tankspridde Van Veeteren? Jag mönstrade ut Reinhart, tyckte att nykomlingen Ewa Moreno saknade pondus och konstaterade att Suijderbeek bara var en tillfällig gäst. Jag glömde alldeles bort Münster.
Nesser är en suverän författare med kontroll över miljöer och personer. Här mördas en man i sin säng med 28 knivhugg. Detta är faktum. Allt annat verkar vara villospår. Moreno blir ett utmärkt bollplank till Münster, liksom den intuitive Van Veeteren som gärna levererar orakelmässiga svar från sitt antikvariat.
Hustrun tar på sig mordet. Nej, det är inte hon, påstår Van Veeteren. Kvinnan döms och alla är nöjda utom Münster & Co och så småningom får Münster vittring på motivet. Men då dyker det upp ett lik som bara geografiskt passar in i bilden … Sanningen är snaskig men Nesser hanterar allt distinkt och diskret, utan att bli snuskig som gubbsjuka McBain och Vachss.
Nesser har fått sitt flamländsk-holländsk-tysk-polska fantasiland att införlivas i medvetandet lika väl som Trenters Stockholm och Maigrets Paris med omgivningar.
Med Münsters fall överträffar han de briljanta Borkmanns punkt (1994) och Kvinna med födelsemärke (1996). Nesser klarar säkert att skriva ytterligare fyra utlovade böcker i serien. Jag hoppas att han inte tappar greppet i de två sista, som jag tycker att de andra två stora seriefabrikerna i svensk kriminallitteratur, Sjöwall/Wahlöö respektive Henning Mankell, gjort. Jag tillhör dem som ändå om och om igen läser Sjöwall/Wahlöö. Mina barnbarn kommer säkert om 20-30 år att läsa Håkan Nesser.

CHRISTER B JOHANSSON

Taggar: ,