Apr 3rd, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till MünchenAv Robert Harris
Munich, 2017
Översatt av Svante Skoglund
Bookmark Förlag, 2018
ISBN 978-91-88545-52-7, 339 sid
or

Den 30 september 1938 slöts ett avtal mellan Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien om att Tjeckoslovakien skulle avträda det tyskspråkiga Sudetlandet till Tyskland. Adolf Hitler stod värd för den konferens som föregick överenskommelsen och vid hemkomsten klev Storbritanniens premiärminister Neville Chamberlain av flygplanet och viftade med ett papper och utropade ”fred i vår tid”. Han hyllades för detta men när det visade sig att nazisterna tog hela Tjeckien och gjorde Slovakien till en satellitstat blev han allas spottkopp och hånades för att han litat på Hitler.

I München driver författaren Robert Harris tesen att Chamberlain var klokare än så. Han förstod att England inte hade råd med ett krig 1938. Överenskommelsen gav landet tid att rusta, inte minst det flygvapen som skulle rädda landet under slaget om Storbritannien ett par år senare när andra världskriget var ett faktum. På så vis blev Münchenöverenskommelsen ett nederlag för Hitler som kunde starta sitt krig ett år senare, ett år för sent som han själv erkände samma år som han sköt sig i Berlin.

Men München är ingen historisk redogörelse, det är de facto en spionroman som utspelas under de fyra dagarna före och under Chamberlains och Hitlers möte i Bayerns huvudstad. Trots att dessa två herrar är viktiga är det Hugh Legat, en påhittad medlem av Chamberlains privata sekretariat, som tillsammans med den tyske diplomaten och antinazisten Paul Hartmann är boken huvudpersoner.

Det finns ett dokument som avslöjar att Hitler inte enbart vill erövra Tjeckoslovaken utan att han har siktet inställt på stora delar av den europeiska kontinenten. Hartmann (som är byggd på Adam von Trott som deltog i attentatet mot der Führer 1944 och avrättades) vet att det inte går att blidka Hitler och vill att Legat ska överlämna detta hemliga papper till Chamberlain. Dokumentet, som faktiskt existerade, fick aldrig Chamberlain se i verkligheten, däremot i romanen där han trots detta följer den linje han bestämt sig för.

Det är intressant att följa Münchenförhandlingarna ur Hugh Legats och Paul Hartmanns perspektiv. Deras uppfattningar om de båda politiska storheternas (och andra personers) lynne och karaktär, till och med åsikter om deras personliga hygien, ger läsaren en uppfattning om att stora länders ledare faktiskt bara är människor med brister och egenheter.

I en konspirationsrik intrig där maktmänniskors status och samhällsställning får större betydelse än kanske nödvändigt lyckas Harris åstadkomma en märklig spänning trots att den historiska utgången är given. Han är en kraftfull berättare som kan göra fiktion av historiska fakta, något som tycks vara en brittisk specialitet. Dessutom får man veta mycket om tyska förhållanden under 30-talets slutår.

Harris faller inte heller för frestelsen att förklara vad som hände efteråt. Han håller sig till berättelsen om dagarna i München och håller sin journalistiskt granskande blick kvar vid maktens män.

Robert Harris är född 1957 och arbetade i många år som journalist och politisk redaktör innan han 1992 debuterade med thrillern Faderland. Den utspelas 1964 i en värld där Tyskland har vunnit andra världskriget. Ett par andra spännande romaner från Harris penna är En officer och spion från 2013 som handlar om Dreyfusskandalen i Frankrike i slutet av 1800-talet och Pompeji som berättar om den romerska stadens sista dagar. Men han har inte enbart skrivit romaner utan också faktaböcker om Falklandskriget och om skandalen kring Hitlers påstådda dagböcker 1983 samt om kemisk och biologisk krigföring.

Robert Harris

Robert Harris. Foto Peter Von Felbert