MULAN

Jan 10th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till MulanAv Ulf Broberg
Arx Förlag, 29018
ISBN 978-91-87043-97-0, 157 sidor

Ulf Broberg har varit med förr. Det märks på hur han skriver, hur han behandlar det svenska språket – och faktahantering. Som läsare tycker man sig förstå att han har en synnerligen god inblick i hur polisarbete går till. Mulan utspelar sig visserligen i Uppsala-miljö, för en fem–sex år sedan. Men 65-åringen med en gedigen bakgrund som radiojournalist kan polisens jargong, och han verkar även väl insatt i den gängproblematik som större städer i Sverige har att hantera.

Ulf BrobergFör det är just gängen som tillstängda grupper som kriminalinspektörerna Klintman och Norén tar sig an denna gång. Titeln Mulan syftar på det faktum att äldre gängmedlemmar använder sig av så kallade mulor i tolv–trettonårsåldern för att utföra olika tjänster åt dem. Eller grova brott, för att uttrycka det rakt på sak. En ung kille åker inte dit för exempelvis mord, vilket gängen räknat ut, förstås. Även om Mulan i sig handlar mycket om gängproblematik och familjeheder så tar boken sin utgångspunkt i ett brutalt mord på en kollega. Utfört av en mula.

Kenneth Klintman är femtiosju år, kallas Clint och väger etthundratjugo kilo. Han har också varit med förr. Kollegan Lisa Norén är runt tjugo år yngre och blond. Han lite saktmodigt polisiär. Hon mer hetlevrad. Båda drar sig inte för att gå utanför det polisiära reglementet för att rädda en skjuten kollega. Exempelvis kan brytpunkten, det vill säga samlingspunkten för samordning vid en extraordinär polisinsats, lämnas utan betydelse. Om det är för en god sak.

Det är väl ungefär så mycket som läsaren får reda på om de bägge huvudkaraktärerna. Alltså, en aning könlösa typer, kan man tycka. Å andra sidan är det en sådan fart och fläkt i berättelsen att det inte är störande att vi inte vet om kriminalinspektörerna har melerade ögon eller några andra karaktäristiska drag eller later. Det är till och med så att det faktiskt är fascinerande hur Ulf Broberg får till alla karaktärer i Mulan utan att gå in på vars och ens detaljer. Det tjänar berättelsen på.

Ulf Broberg är noga med att poängtera att Mulan är en ren skröna. Men det är en skröna med rimligt realistiskt polisarbete. Dessutom en skröna med verklighetsförankring utifrån polisens sannolika uppgivenhet inför den organiserade gängkriminaliteten. Som läsare och laglydig medborgare vill man ju att bovarna ska få sitt – men riktigt så blir det allt mer sällan. Men det är en bra skröna!

En fjärde polisroman om kriminalinspektörerna Clint och Lisa (med arbetsnamnet Valborg) är på gång till 2019. Månne får de bura in buset då …? Fortsättning följer.

PETER OLOFSSON