MOTVIND

Jan 18th, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till MotvindAv Dan Buthler och Dag Öhrlund
Lind & Co, 2016
ISBN 978-91-7461-504-3, 352 sid (inkl resumé)

Pojkarna Buthler och Öhrlund (fast de börjar väl bli lite för överåriga för att kallas pojkar) skriver rivigt och håller sig till den amerikanska Hollywoood-dramaturgin i romanerna om den närmast osannolike psykopaten, massmördaren och livsnjutaren Christopher Silfverbielke och hans ”goda” nemesis, den trötte men skicklige kommissarien Jacob Colt vid Europol i holländska Haag. Det är dock en serie som absolut är avsedd för pojkar.

Författarnas samarbete började 2007 med romanen mord.net och Silfverbielke, som nästan blivit mer huvudperson än Colt, finns med i En nästan vanlig man, Grannen, Återvändaren, Uppgörelsen, Erövraren, Hämnaren och nu i Motvind. Enligt Öhrlund startade alltsammans med att Buthler presenterade en idé för honom ”som var så lysande att det hade varit tjänstefel att släppa den” och sedan dess har deras arbete tillsammans fortsatt.

Silfverbielke har gjort livet surt för många, inte minst för Colt som anser att psykopaten förstört hans liv och i hämndlystnad bestämt sig för att hejda honom en gång för alla. Han ser stora möjligheter när Silfverbielkes syster Anna kontaktar Colt och ber honom att hitta och döda brodern.

Helt lätt blir det inte. Silfverbielke är på väg att lämna Sverige. Det är bara några småsaker som inbegriper förlust av miljonföretag och en utstuderad mordplan som kommer i vägen. Och lite kul måste han ju ha medan han väntar: en komplott mot en tidigare älskarinna ihop med lite godis i näsan kombinerat med kall skumpa piggar alltid upp.

Man kan ha lite svårt att hänga med i svängarna när den satiriska handlingen går upp i ännu högre varv. Det får man hjälp med i den resumé som finns med i boken och berättar om de olika personernas bravader och öden. Hur som helst är romanen trots sina ofta motbjudande personager oerhört underhållande om man – som jag vid enstaka tillfällen – klarar av att läsa om övervåld och nästan ickemänskliga människor.

Dag Öhrlund är 1957 i Stockholm och vid sidan av författandet är han journalist och fotograf. Dan Buthler är född 1965 i  danska Rønne och är civilekonom specialiserad på marknadsföring.

Dan Buthler och Dag Öhrlund

Dan Buthler och Dag Öhrlund