MOSAIKMORDEN

Mar 8th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Av Guillo Leoni
I delitti del mosaico 2004
Översatt av Helena Monti
Brombergs 2005

Det här är en mycket underhållande och som jag uppfattar det en typiskt italiensk skröna. Associationerna till Umberto Ecos Rosens namn är givna, men Leoni är tydligen inte lika mån om att bli tagen på gravallvar. Men han har åstadkommit en historisk medeltidsskildring kring en fiffig mordgåta. Huvudperson är ingen mindre än Dante, som år 1300 i egenskap av hög ämbetsman i Florens skall reda ut vem som mördat den byggmästare som lade en symbolisk mosaik i den blivande påvliga universitetskyrkan.

Boken verkar skriven som underhållning för bildade och den är förvisso inte ointressant. Den deckarbetonade intrigen verkar vara en förevändning fur att få skildra och ge perspektiv på medeltida motsättningar mellan kyrka och stat, fundamentalistisk tro och en framsträvande förnuftstänkande.

Leoni tar till saker som bör irritera historiker av facket, men han gör det med gott humör. Han står också ganska fri inför den historiska förebilden. Dante skildras som en beläst och slagfärdig person, men också ganska egocentrisk och snar till humörskiftningar. Så har kanske inte gemene man tänkt sig den som skrivit Den gudomliga komedin. När han jagar fram mot gåtans lösning har han svårt att tämja vilda idéer och hans motiv till somliga åtgärder kan vara grumliga.

Som deckare har romaner sina brister och som historisk roman är den opålitlig i faktaurvalet. Men underhållningsvärdet är högt.

HELGA LINDH