Oct 29th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Mörkrets alla färger

Av Peter Robinson
All the colours of darkness 2008
Översättning av Jan Malmsjö
Minotaur 2009

En sensommardag hittar några barn ett manslik hängande i ett träd i skogen nära Eastvale, Yorkshire. Allt pekar på att det är den kände scenografen och designern Mark Hardcastle som tagit livet av sig.

När Marks älskare, den rike Laurence Silbert, hittas brutalt ihjälslagen utgår kommissarie Annie Cabbot att det är mer komplicerat än så. Hon kontaktar sin chef, överkommissarie Alan Banks. Denne har semester med sin nya och unga flickvän. Banks måste lämna henne och ledigheten.

Så småningom visar det sig att Laurence Silbert varit spion åt M16. Ju mer Banks och Cabbot rotar i Silberts förflutna, desto fler käppar i hjulet sätter underrättelsetjänsten. Deras kamp handlar mindre om att utröna självmord och mord utan mer om att klara sig mot underrättelsetjänstens hot, åtgärder och inte minst dess outtalade verksamhet. De drar sig inte ens för mord.

Shakespeares pjäs Othello har en huvudroll. Jagos lögnaktiga information till och bedrägliga beteende mot Othello får denne att ta livet av sin älskade Desdemona. Hon har inte varit otrogen som Jago insinuerar, men Jagos fula handling får dessa nämnda katastrofala följder. Det här temat nyttjar överkommissarie Banks för att reda ut de olika trådarna för att förklara mordet på Silbert.

Peter Robinson är en driven berättare och en skicklig gestaltare av både människor och miljöer. Han har en enorm läsekrets och gör aldrig sina läsare besviken. Men Mörkrets alla färger är inte en av hans bästa böcker. Han har gett ut närmare tjugo böcker tror jag och det är en omöjlighet att alla skall hålla samma förträffliga klass som ett par av hans allra bästa som En ovanligt torr sommar eller Kall som graven.

LENNART HÖGMAN

Peter Robinson. Foto Biserka Livaja

Peter Robinson. Foto Biserka Livaja