MÖRKRET INOM HONOM

Dec 9th, 2019 | By | Category: 2019-12 dec, Recension

Omslag till Mörkret inom honomAv Andreas Ek
Eken förlag, 2019
ISBN 978-91-519-2809-8, pocket, 387 sidor

Andreas Ek är polis i Stockholm och arbetar som kriminaltekniker med brottsplatsundersökningar som specialitet. Parallellt med polisarbetet har han de senaste åren också ägnat sig åt författarskap. 2016 gav Andreas Ek ut sin första roman, med titeln Raseri, på eget förlag. Boken är en dystopi, som handlar om hur ett fruktansvärt virus plötsligt bryter ut och drabbar majoriteten av befolkningen. De som smittas förvandlas till omänskliga monster som vänder sitt raseri mot de ännu friska, som de angriper för att döda och suga blodet ur, som vampyrer.

2018 utkom Ek med romanen Törst, som är en direkt fortsättning på Raseri. Författaren ger Raseri och Törst epitetet spänningsroman, men personligen anser jag att de är renodlade skräckromaner.

Spänningsroman är däremot en lämplig beteckning på den nyutkomna Mörkret inom honom. Boken är den första delen i Andreas Eks nya skrivprojekt, en serie polisromaner om polisen i området Stockholm Syd. I centrum av handlingen står den unga polisassistenten Jannica Brandt, och hon omges av en grupp äldre och erfarnare kolleger på avdelningen för grova brott, bland dem sektionschefen Richard Öhrn och kriminalinspektörerna Patrick Rydh och Niklas Fridh.

Romanen inleds med att polisgruppen utreder tre brutala kvinnoöverfall i Huddingeområdet och slutligen lyckas fånga gärningsmannen, som döms till ett fängelsestraff för de tre överfallen och för våldtäktsförsök. Ett halvår senare sker två brutala kvinnomord i ett friluftsområde. Det visar sig att båda de mördade unga kvinnorna tidigare hade utsatts för överfall av den dömde gärningsmannen. Han har vid det här laget släppts från anstalten där han avtjänat sitt fängelsestraff, och poliserna vid Stockholm Syds enhet för grova brott inleder en intensiv och länge fruktlös jakt på den förmodade kvinnomördaren. Niklas Fridh har just återvänt till arbetet efter några månaders sjukskrivning med psykiska besvär, när morden upptäcks, och han kastas omedelbart in i hetluften för att delta i mordutredningen tillsammans med den nya unga kollegan Jannica. När upplösningen på morden till slut kommer, efter 375 sidors detaljerat redovisad spaning, görs det chockerande och oväntade avslöjandet mer av en slump än genom träget polisarbete.

Polisromanen är den vanligaste och säkert populäraste romanformen i den nutida spänningslitteraturen, och det finns en uppsjö av exempel på litterära poliskollektiv i Stockholm som varit framgångsrika hos deckarpubliken, alltifrån Sjöwall och Wahlöö till Carin Gerhardsen och Christoffer Carlsson. Det gäller alltså för Andreas Ek att ha något nytt att tillföra genren, om Mörkret inom honom och de kommande böckerna i hans polisserie ska hitta läsare.

Eks största tillgång i författarskapet är hans grundliga kunskap om polisarbetets villkor, med 13 års arbetserfarenhet i ryggen. Det märks framför allt i en kompromisslös korrekthet i redovisningen av alla fakta i utredningsarbetet, och i de realistiska beskrivningarna av hur de patrullerande poliserna rycker ut när larmet går från ledningscentralen.

Men i denna detaljrikedom ligger också en svaghet. Antagligen hade romanen vunnit på en rejäl redigering av de delar som om och om igen redovisar numren på varje polispatrull som rycker ut, och det trista men nödvändiga skrivbordsarbetet som hör till en polisutredning. Med 50–80 sådana sidor strukna hade Mörkret inom honom säkert blivit både mer spännande och livfull. Andreas Ek har redan visat att han har en stor berättarglädje, och en fin känsla för att teckna intressanta miljöer. Om han jobbar vidare med att koncentrera sitt språk kan hans kommande böcker om poliserna i Stockholm Syd bli ännu mer läsvärda än Mörkret inom honom redan är.

LENA LUNDGRENAndreas Ek