MÖRKRET

Jan 31st, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till MörkretAv Ragnar Jónasson
Dimma, 2018
Modernista, 2018
ISBN 978-91-7781-457-3, inbunden 255 sidor

Under det senaste decenniet har flera isländska författare kommit fram inom den växande genren som internationellt kallas Nordic noir. En av dem är Ragnar Jónasson, född 1976. Jónasson debuterade som författare 2009. Han slog snabbt igenom i hemlandet och därefter i ett tjugotal länder med en serie deckare med samlingsnamnet The Dark Island, som handlar om en ung polisman, som får sin första stationering i ett isolerat fiskesamhälle på norra Island. Ingen av dessa romaner har översatts till svenska.

Efter serien The Dark Island introducerade Ragnar Jónasson en ny huvudperson, kriminalinspektör Hulda Hermannsdóttir vid Reykjavikspolisen. Den första romanen i den planerade romanserien om Hulda Hermannsdóttir har nu givits ut av Modernista förlag med den svenska titeln Mörkret. Den är också den första av Ragnar Jónassons böcker som översatts till svenska.

Eftersom Mörkret är den första delen i en serie blir man som läsare förvånad när man upptäcker att den utspelar sig under de sista dagarna i Hulda Hermannsdóttirs yrkesliv, innan hon ska pensioneras mot sin vilja. Men i baksidestexten upplyser förlaget om att de kommande böckerna om Hulda kommer att utspela sig under tidigare skeden i hennes liv.

Snart glömmer man alla sådana frågor, och sugs in i den förtätade redovisningen av Huldas sista dygn som polis. Innan hon slutar sin tjänstgöring ber hon sin chef om att få ta sig an ett sista fall. Det gäller en ung kvinna som hittades död på en enslig strand ett år tidigare Efter en snabb, och enligt Hulda slarvig, utredning av en kollega hade fallet avskrivits som troligt självmord. Men Hulda anar att det ouppklarade dödsfallet i själva verket är ett mord, och timme för timme får läsaren följa hennes kamp för att finna den unga kvinnans mördare innan hon måste lämna sin tjänst och sin polislegitimation för gott.

Mörkret är en svart berättelse som efter hand utvecklar sig till en storslagen historia av episka mått. På den snabba färden mot katastrofens brant växer Hulda till en tragisk gestalt som närmast för tankarna till de starka, fåordiga hjältinnorna i de gamla isländska sagorna. Till den känslan bidrar de detaljerade skildringarna av det säregna isländska landskapet. Tyvärr är det inte möjligt att avslöja mer än jag redan gjort av handlingen utan att spoliera upplevelsen för kommande läsare, så därför nöjer jag mig med att uppmana var och en som är intresserad av att läsa en välskriven och spännande kriminalroman: Missa inte Ragnar Jónassons kriminalroman Mörkret om Hulda Hermannsdóttir!

LENA LUNDGREN

Ragnar Jónasson

Ragnar Jónasson. Foto Sigurjon Ragnar