Dec 14th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till MörkermännenAv Jens Henrik Jensen
De mørke mænd, 2014
Översatt av Leif Jacobsen
Bokförlaget Polaris, 2017
ISBN 978-91-88647-01-6, 512 sidor

Danmarks militära insatser mot IS i Irak (styrkan där utökades i december 2017 med 30 man) har genererat flera romaner av danska författare. Jens Henrik Jensen skriver också om en dansk krigsveteran men denne befann sig på slagfälten på Balkan. Hans huvudperson i böckerna De hängda hundarna och Mörkermännen från i år och Den frusna elden som är aviserad till maj är Niels Oxen, en mycket medaljprydd men svårt krigsskadad man.  I den förra boken hade han återkommit till hemlandet men dragit sig undan världen och försörjde sig och hunden Mr White genom att jaga. Han blev ofrivilligt indragen i en mordhistoria där han för att rentvå sig själv samarbetar med Polisens underrättelsetjänst och därmed återfår kontakten med den enbenta polisen Margarethe Franck. Tillsammans börjar de syna en maktkonspiration som har flera hundra år på nacken.

Jens Henrik JensenÄven i Mörkermännen har denna gamla historia sin bäring men nu har Niels Oxen lämnat den danska huvudstaden och gömmer sig som arbetare vid en fiskodling på Jylland där man tror att han heter Dragos och kommer från Rumänien. Medan han försöker komma till rätta med sina traumatiska minnen mördas en konstintendent och olika ledtrådar för ända upp till regeringen – och ner till Oxen. Det gör att Margrethe Franck intensifierar sitt sökande efter honom och till slut finner honom.

Men om en kan hitta honom kan flera göra det och han är plötsligt en jagad man. Problemet för honom är att han inte vet vem som är den mörkerman som vill döda honom och vem som är en riktig vän. Den gamle soldaten följer sina krigiska instinkter: ta reda på vad som gäller och sätt hårt mot hårt där det behövs.

Mörkermännen är en intensiv och mycket spännande historia, dubbelbottnad och med politisk insikt. Bakgrunden är en historik som knappt ens är känd på andra sidan sundet, men det har mindre betydelse. I Sverige kan vi se den som en Hitchcocksk McGuffin. Mycket av det intressanta i boken kommer inte enbart från den thrillerartade handlingen utan från huvudpersonens inre liv, längtan efter en normal tillvaro och kanske också till vanliga mänskliga relationer.

Jens Henrik Jensen föddes 1963 i Søvind på Jylland men bor nu i Esbjerg med fru och två barn. Han har varit nyhetschef på tidningen Jydske Vestkusten men efter författardebuten med Wienerringen 1997 började han skriva på heltid och har hittills kommit ut med tio deckare och thrillers. Dessa är Wienerringen 1997, Kællingen i Krakow 1997 (svenska Käringen i Krakow), Hofnarren i Murmansk 1999 (svenska Hovnarren i Murmansk), Ulven i Banja Luka 2002, Økseskibet 2004, Kulmanden 2007, Spøgelsefangen 2010, De hængte hunde 2012 (svenska De hängda hundarna), De mørke mænd 2014 (svenska Mörkermännen), De frosne flammer 2016 som kommer på svenska som Den frusna elden i maj nästa år.

LEIF PETER JONSSON