MÖRKARE ÄN NATTEN

Mar 19th, 2010 | By | Category: 2003-4, Recension

Av Michael Connelly
A Darkness More Than Night 2000
Översatt av Eva Larsson
Norstedts 2003

”Gatorna låg insvepta i ett mörker, mörkare än natten.” Orden är hämtade från en av de största och viktigaste kriminalromansförfattare som existerat, nämligen Raymond Chandler (1885-1959). Vad är mörkare än natten? Kanske ondskan – den ondska som en meningsfull deckare bör handla om. Det är den ondska som hör hemma i Helvetet och som för människor dit – ibland redan innan de dött. Berättigade kriminalromaner behandlar den moral som måste genomsyra samhället och rättens handhavare.

En kriminalroman som bör höja genrens anseende är Mörkare än natten av Michael Connelly som började som kriminalreporter på Los Angeles Times. Hans första bok om Harry Bosch fick en Edgar för bästa debut. Här möter vi f.d. FBI-agenten Terry McCaleb som genomgått en hjärttransplantation som gjort honom beroende av ett stort medicinintag. Inte mindre än tjugosju tabletter måste han dagligen sätta i sig för att överleva. Och att göra det känns viktigt med en fru som han älskar och en baby som har stora, blå och tillitsfulla ögon.

Familjen bor på Catalina Island och äger fiskebåten The Following Sea. När en före detta kollega dyker upp och ber Terry engagera sig i jakten på en bestialisk seriemördare, ställer han upp med stor tvekan. Det är mycket han riskerar. Samtidigt arbetar Harry Bosch med mordet på en filmstjärna som antas ha blivit strypt av en känd filmregissör. Rättegången mot honom framskrider men frågan är om han kan bindas vid brottet, som han erkänt utan att vittnen närvarat och sagt att polisen inte kommer att kunna fälla honom för.

En plastuggla vid en mordplats leder tankarna till den medeltide målare Hieronymus Bosch i vars verk det ständigt förekommer ugglor. Konstnärens symbolvärld identifieras med Harry Bosch så att McCaleb börjar undra om inte Bosch är en seriemördare.

För min del måste jag erkänna att Mörkare än natten är en av de mest spännande, levande och på djupet meningsfulla romaner jag läst. Den insikt som McCaleb och Harry Bosch når fram till är den att man inte kan gå in i mörkret utan att bli en del av det. Den som bekämpar ondskan smittas själv av den – till sist blir alla skyldiga. Det syns mig mindre troligt att boken kan överträffas om man tar hänsyn till helheten, alltså även det moraliska djupet.

Översättaren Eva Larsson får Med Beröm Godkänt för sin rytmiska prosa.

JEAN BOLINDER

(Se även artikel av Bengt Eriksson om boken och författaren i DAST 2/01)