Jul 31st, 2019 | By | Category: 2019-07 juli, Recension

Omslag till Mörk och helig nattAv Michael Connelly
Dark Sacred Night, 2018
Översättning Patrik Hammarsten
Norstedts, 2019
ISBN 978-91-1-309318-5, inbunden, 395 sidor

Michael Connelly hör till de pålitligaste leverantörerna av välbyggda kriminalromaner med detaljskärpa och gott driv. Efter att ha avslutat en lång serie romaner om den karge och lite tungsinte Hollywoodpolisen Harry Bosch, som nu officiellt gått i pension, har Connelly påbörjat en serie med den yngre och mindre dystra kollegan Renee Ballard som huvudperson. Bosch och Ballard har dock en del gemensamt. Det gäller särskilt en stark rättrådighet, ett visst outsiderskap inom poliskåren och en föga idealistisk hållning till våld. Dessutom är de påfallande effektiva brottsutredare.

Det dröjde inte heller länge innan Connelly parade ihop Bosch med Ballard. I Mörk och helig natt dyker den seniore polismannen upp som deltidsanställd utredare i en annan del av Los Angelesområdet. Där hinner han arbeta med en del olösta fall sedan tidigare. Ett av dessa fall som han särskilt värnar om gäller sextonåringen Daisy Clayton som mördades i Hollywood 2009. Bosch har personliga kopplingar till Daisys mor och börjar gräva sig ned till sanningen genom de högar av information om andra brott vid samma tid som polisen samlat på sig.

Ballard råkar på Bosch av en slump och blir intresserad av fallet, kanske mest för att pröva sin analytiska förmåga sedan hon förvisats till nattskiftet i Hollywood. Tillsammans bildar de ett temporärt team som av och till får tid över för jakten på Daisys mördare. Det är nämligen mest andra händelser som fyller de båda polisernas dagar och nätter. Så många olycksfall, inbrott, styckmord och gängmord hinner avhandlas på vägen att Mörk och helig natt stundtals mer blir en brottskrönika från södra Kalifornien än en berättelse om ett specifikt fall.

Som författare är Connelly dock lika effektiv som Bosch och Ballard är som brottsutredare. Alla sidospår bidrar till en spännande och välbalanserad helhet, som fångar upp spänningarna och frändskapen mellan de båda poliserna på ett snyggt sätt. Slutet antyder ett fortsatt samarbete mellan Bosch och Ballard. Gärna det, Connelly arbetar kanske vidare i väl kända kulspår men gör det skickligt och med bevarad värdighet åt huvudpersonerna, sig själv och läsaren.

PÄR ALEXANDERSSON

Michael Connelly

Michael Connelly. Foto Terrill Lee Lankford