MORDOFFRET SOM VAR MED PÅ SAKEN – Roman om ett brott

Jan 7th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till Mordoffret som var md på sakenAv Jan Eric Arvastson
Förlag Arvastext.se, Publit.se, 2018
ISBN 9789198361117. 316 sidor

Efter att i Gullstigen ha skildrat hur ett påtvingat äktenskap kunde sluta med giftmord i 1840-talets Sverige har Arvastson gett sig i kast med en modernare variation på samma tema.

Den här gången är det en ung man, Casim Evit, som av sin familj tvingas gifta sig med den svårt njursjuka Mira i det tidigare hemlandet. Casim har redan en åländsk-svensk flickvän, Sissi Blomster, och utgår från att han ska kunna skilja sig från Mira efter ett år, när hon fått sjukvård och rätt att stanna i Sverige. Skilsmässan sitter dock långt inne. Casims familj motarbetar den till varje pris och Miras känslor svallar. Att Casim och Mira fått dottern Selene gör inte frågan mindre inflammerad. Slutet blir att Mira och dottern avlider i en brand i lägenheten där de bor med Casim. Men branden visar sig dölja ett mord. Mira har fått i sig en redig dos råttgift, som Casims flickvän varit med om att köpa.

Jan Eric ArvastsonArvastson framhåller att romanen bygger på verkliga händelser. Bortsett från några inledande sidor om Casims och Sissis tidiga förälskelse verkar det mesta också vara hämtat från mordutredningens polisförhör. Det ger läsaren rika möjligheter att stegvis närma sig en förståelse av hur mordet gick till medan de psykologiska nyanserna i dramat blir alltfler. Tyvärr gör det också boken mer refererande än gestaltande och bitvis nästan övermäktig att ta del av. Medan förhören redovisas med stor detaljrikedom, blir annat i romanen dessutom mer eller mindre diffust. Det sägs aldrig direkt i vilken stad vi befinner oss, och det tar 150 sidor innan det indirekt framgår att mordet begås i början av 1984.

Eftersom så mycket i romanen verkar vara hämtat från förhörsprotokollen är väl utrymmet för de fiktiva inslagen rätt litet. På en punkt verkar Arvastson dock ha tagit sig en betydande och mycket betänklig litterär frihet. Enligt titeln skulle mordoffret, den unga Mira, själv ha varit ”med på saken”. Att döma av de sidor som handlar om Miras dödsögonblick verkar hon dock ha gjort motstånd in i det sista. Arvastson försöker förklara bort detta motstånd på lite olika sätt. Med tanke på att romanen går tillbaka på ett verkligt mord på en verklig ung kvinna så har jag ändå svårt att uppfatta titeln som ett effektsökeri på gränsen till litterärt övergrepp.

PÄR ALEXANDERSSON

Taggar: , , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22