MORDEN PÅ SKATHINAWJÖ

Mar 5th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till Morden på SkathinawjöAv r. V. Kluge
Baba Books 2013
ISBN 978-91-980678-3-5, 200 sid

Författarinnan r. V. Kluge är född i Amsterdam. Hon tycks vara hemligare än Greta Garbo och har enligt förlagsreklamen, liksom Greta, arbetat som skådespelerska både i Stockholm (Oscarsteatern), i Malmö (Teater 23)  och Östberlin  (Volksbühne där hon också regisserat), förutom att hon arbetat inom radio, TV och film. Kluge har bott tjugo år i New York där hon som författare fått ut ett antal engelskspråkiga romaner. Nu har hon återkommit till Sverige och skrivit sin första roman på svenska. En så offentlig människa borde vara frekvent på nätet, men när jag googlar henne får jag inte fram ett enda dugg.

r. V. KlugeVara hur det vill med det. Hennes samhälls- och kriminalroman Morden på Skathinawjö är en riktigt välskriven historia som utspelas i en glesbefolkad, skogrik del av Skåne. En tomt grävs upp i jakt på bevis för ett gammalt mord som begick för ett och ett halvt decennium sedan. Och i det tysta begås fler mord. Romanens personer har det inte lätt, men berättelser förs framåt med lätt hand och mitt i alltsammans finns viss humor. Författaren verkar vilja lyfta fram det som människor kan göra med varandra och ställer frågan om det finns gränser för vad som den mänskliga naturen kan ställa till med. Om man inte hört eller sett ett träd falla, har det då fallit?

Den svårstavade titeln har också sin förklaring. Enligt boken och även enligt Landsarkivet i Lund är Skathinawjö en gammal benämning på Skåne och betyder “den farliga halvön”. Skathin betyder ”skada” eller ”farlighet” och awjö betyder ”ö” eller ”halvö”. Namnet förändrades och förvandlades till Scadinavia som senare fick formen Scandinavia och Skandinavien betecknade ett större område. Skåne blev så småningom den benämning vi känner i dag.