MORDEN I YTTSÄTER

Aug 2nd, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till Morden i YttsäterAv Staffan Öberg
Anasys Förlag, 2015
ISBN 978-91-981645-6-5, 210 sidor

Detta är i sanning en märklig roman. Den utspelas i Ångermanland, börjar som en deckare med en våldtäkt och ett trippelmord i en liten by vid kusten för att fortsätta med tidsmässigt förvirrande återblickar på vad som hände i byn innan den blodiga händelsen. Språket är gammaldags byråkratiskt trots att det finns markörer som tyder på att handlingen utspelas i någorlunda nutid, människorna (och författaren) titulerar folk som herr och fru och livet i byn tycks i många hänseenden vara modellerat efter 30-talets pilsnerfilmer även om det finns drag av senare Åsa-Nisse-dramer.

Staffan ÖbergFörfattaren berättar på sin hemsida att han inte läst mycket skönlitteratur före 2010 (däremot böcker om friluftsliv – vandringar och löpning – om trädgård och blommor samt data och statistik) och att han inte visste vad som förutom inledningen skulle hända i hans roman Morden i Yttsäter. Öberg borde kanske ha läst lite mer skönlitteratur, inte minst fler deckare än Millenniumtrilogin, innan han satte igång.

Polisutredningen tar slut innan den kommit igång och lär kanske återupptas i nästa bok som enligt författaren nästan är färdigskriven och fått titeln Mörka nätter i Yttsäter. Öberg har tidigare utvecklat dataprogram och skrivit handböcker och kursmaterial, enligt vad han uppger på sin hemsida men det är skillnad på det och på att skriva romaner, som han så klokt också medger.

Morden i Yttsäter innehåller ett stort persongalleri, en mängd anekdoter varav några är till för att fördjupa människorna. Sex antyds i pryda meningar trots att både männen och kvinnorna verkar vara rätt blodfulla. Det är en rättfram följetongsberättelse med glest mellan gestaltningarna och ett slut som egentligen inte är ett slut.

Men omslaget är suggestivt.

KARL HJELM