MORDÄNGEL I PRÄSTKAPPA. 23 klassiska svenska mord

Sep 10th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till Mordängel i prästkappaAv Jan-Öjvind Swahn
Ordalaget, 2016
ISBN 978-91-7469-156-6, 216 sidor

Små berättelser om autentiska mord och andra blodbesudlade händelser har blivit en genre i sig. Den fanns redan innan den renodlades av journalister som Carl Olof Bernhardsson (Brottets krönika i flera tjocka band) och Börje Heed, och dessa har fått uppföljare för varje ny generation läsare som växt upp. De flesta författare har använt sig av samma källor, så även Jan-Öjvind Swahn.

Berättelsen om kyrkoherde Anders Lindbäck, som arsenikmördade sina fattiga och sjuka församlingsmedlemmar och troligen dödade fler än de tre mord han dömdes för brukar vara med i dessa antologier, så även i denna.

Också Johan Alfred Andersson Ander som den 5 januari 1910 rånade Gerells växelkontor i Stockholm och misshandlade han kassörskan Viktoria Hellsten så illa att hon avled finns med. Det var ett mycket trivialt brott men Ander har gått till  historien som den siste som halshöggs i Sverige. Avrättningen skedde med en från Frankrike importerad fallbila den 23 november 1910 klockan 08:06 på morgonen. Redskapet sköttes av Sveriges officielle skarprättare Anders Gustaf Dahlman.

Tidigare hade Dahlman med handbila avrättat Yngsjömörderskan  Anna Månsdotter. Hon blev den sista kvinna som mötte döden på stupstocken i Sverige och hennes och hennes sons historia berättas även i denna bok liksom storyn om Sveriges första bilbomb (Piperska smällen) och familjetragedin von Sydowska morden.

Jan-Öjvind SwahnDen svenska historien innehåller många mytiska mord och mystiska mördare. Jan-Öjvind Swahn berättar här om klassiska kriminalfall från medeltid till 1900-tal. Med sitt breda kunnande sveper Swahn med sig läsaren, och även för de mer insatta kriminalälskarna finns här guldkorn. Läsaren får också inblick i hur samhället såg ut vid tiden för de olika morden. Självklart får också den mordiske skånska polisen Tore Hedin ytterligare några minuter i rampljuset.

Den största skillnaden mot tidigare antologier i ämnet är att Swahn går längre tillbaka i tiden än vad Bernhardsson och Heed gjorde och berättar om mördare i forntid och folksagor, om Bockstensmannen som togs av daga omkring 1350–1370 och pålades fast i en mosse i Halland. Liket hittades 1936 och finns att skåda på Hallands kulturhistoriska museum i Varbergs fästning. Här finns berättelser om mord på kungar och på sådana som gjorde uppror mot kungar.

Swahn skrev underhållande och lärt och denna utgåva har illustrerats med foton, skisser, tidningsklipp och bevarade brev.

Jan-Öjvind Swahln (1925 –2016) var professor emeritus i folkloristik och en av Sveriges främsta auktoriteter inom kulturhistoria. Och tv-känd från den första omgången av Fråga Lund.