MORD VID FYRISÅN

Sep 19th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till Mord vid FyrisånAv Stig O. Blomberg
Tidigare utgiven som Döden tar studenten
Bokförlaget Semic, 2017
ISBN 978-91-552-6451-2, 144 sidor

Blombergs lilla roman om döden i Ove Törnkvists engelska park i Uppsala kom redan 1988 under titeln Döden tar studenten. Boken är alltså inte ny nu och titeln var inte ens ny då. Den hade använts av Rune Lindström redan 1948.

Blombergs återkommande huvudfigur, skribenten Olle Villner får ett brev från sin gamle studentkamrat Bengt Hagberg med en inbjudan att fira Valborg med honom och hans hustru Laura. Olle är aningen disträ eftersom han planerar en resa till Frankrike för att idka förstudier inför sin nästa bok Trubadurernas Provence och därför glömmer att besvara inbjudan. Men åker till familjen Hagberg där han tas emot med armbågen av forskaren Bengt. Det visar sig att brevet är falskt och därmed startas en kedja händelser som för Villner genom den akademiska miljon och inbegriper ond, bråd död. Det visar sig att det danska liket tagits av daga med en överdos insulin och jakten på den mystiske mördaren visar på internationella förbindelser där kopiering av datadisketter har betydelse.

Stig O BlombergJournalisten och författaren Stig O Blomberg (1922–1999) tränade sitt författarskap genom novellskrivande. Den första som fick genomslag hette Mord i alla fall och kom 1954. Sedan följde en serie följetonger, de flesta författade under pseudonymen Olle Villner, ett namn som också användes på hans återkommande huvudperson. Hos Bokförlaget Semic blev han huvudförfattare i bokserien Årets Deckare där den första av hans 16 deckare – Död i Paris – kom ut 1984. Hans sista bok hette Brottsplats Bråviken och kom samma år som han avled.

Blomberg skrev mestadels för att underhålla och höll sig inom den genre som emanerade från brittiskt 30- och 40-tal även om han i några senare böcker visade på viss samhällstillvändhet.

BJÖRN ENMAN