MORD OCH MANDELDOFT

Oct 2nd, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Mord och mandeldoftAv Camilla Läckberg
Forum 2013
ISBN 978-91-37-14123-7, 240 sid

Mord och mandeldoft innehåller tre noveller och en kortroman förutom en intervju med Läckberg och resuméer av innehållet i de åtta deckare som utspelar sig i Fjällbacka samt redovisning av dessa deckares persongalleri.  Dessutom verkar det som om Läckberg vill ha konkurrens. I en ”deckarskola” lär hon kortfattat ut konsten att skriva kriminalromaner. En anledning till att denna volym satts samman är att Camilla Läckberg i år firar tioårsjubileum som författare.

Camilla LäckbergDet har skällts mycket på Läckbergs sätt att skriva, inte alltid helt rättvist. Hennes romanpersoner passar alldeles utmärkt in i det format som hon gjort till sitt – en mix av personlig tillvaro och en kriminalgåta. Det jag retade mig på ett tag var att hon såg till att det fanns konflikter även där sådana egentligen inte behövdes, men detta manér har minskats med åren.

Hennes korta noveller är inte märkvärdiga, skiljer sig inte mycket från dem vi kan läsa i veckopressen (vilket inte är avsett som underbetyg, där kan man hitta en hel del intressant om man ger sig tid att läsa) och de har en dramaturgi som för fram till en slutknorr. Kortromanen i boken kändes lite som en pastisch på de böcker som kom under den så kallade engelska guldåldern.

Intervjun med författaren kommer inte med särskilt mycket nytt. Det mesta har berättats under det decennium som gjort Läckberg till en bästsäljare. Nytt är väl att hennes nästa roman om brott i Fjällbacka ska heta Lejontämjaren.

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php:22 Stack trace: #0 /home/dastnu/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/dastnu/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/dastnu/pu...') #2 /home/dastnu/public_html/index.php(17): require('/home/dastnu/pu...') #3 {main} thrown in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22
WordPress › Error

There has been a critical error on this website.

Learn more about troubleshooting WordPress.