MORD.NET

Aug 11th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Mord.net

Av Dan Buthler & Dag Öhrlund
Damm förlag 2008

En mängd ouppklarade mord sveper över en lång rad länder samtidigt som internationella företag drabbas av utpressning på nätet i stor skala. Den svenske polisen Jacob Colt arbetar med några av fallen som inträffat i Sverige och tar kontakt med kollegor i andra länder. Så småningom finner de olika poliserna en information som pekar mot Ryssland. Deras kollega i S:t Petersburg börjar gräva i sin stads kriminella träsk.

Mord.net är mera en thriller än en polisroman. Enligt uppgift är det i stort Buthler som står för storyn och Öhrlund för texten. Öhrlund är en gammal journalist som kan tekniken att skriva enkelt och medryckande. Kring varje mord vävs en historia som berättas på ett skickligt sätt och skapar trovärdighet åt hela romanen. Det är en bra berättelse, eller intrig om ni så vill, och gillar ni mord en masse så är Mord.net något för er. Och skulle ni inte gilla det, en massa mord, så är ändå boken, dess författare och huvudpersoner trivsamma bekantskaper.

När jag läser boken känns det som om en annan gammal journalist och författare varit framme. Mord.net har flera områden som påminner om Kjell E. Genbergs sju böcker om Enheten. Flyhänt skrivna, rappa till sitt upplägg och underhållningslitteratur av god kvalitet.

Buthler & Öhrlund har sålt manuset till boken. Till Hollywood. Filmmanus skrivs och kanske blir det en film av det hela med Peter Stormare eller Stellan Skarsgård, vilka annars, i huvudrollen. Genbergs böcker är ännu mer ”amerikanska” till sitt innehåll så visst borde någon som har kontakter med Los Angeles gossar och flickor som letar efter manus ta sig en titt på även dennes Enheten.

Undrar om inte Buthler & Öhrlunds lite fräna berättelser på sikt blir framgångsrika inte bara i vårt land. De utländska uppköparna borde så småningom tröttna på det exotiska, hemvävda kriminalbokssverige.

Det enda jag vill anmärka på i Mord.net är ett antal syftningsfel som ibland gör texten en smula lustig. Det är sådana fel som gamla kunniga redaktörer förr i tiden korrigerade.

LENNART HÖGMAN

Boken har en egen webbplats: http://www.mord.net/